UTokyo Repository 東京大学
 

UTokyo Repository >
119 教育学研究科・教育学部 >
10 総合教育科学専攻 >
東京大学大学院教育学研究科教育行政学研究室紀要 >

このページ(論文)をリンクする場合は次のURLを使用してください: http://hdl.handle.net/2261/1269

タイトル: 教師間の知識共有・創造としての「協働」成立のプロセスについての一考察(<小特集>学校改善と学校の個別性に関する研究)
その他のタイトル: A study of the process to achieve collaboration as interaction to establish shared knowledge and meanings between teachers and dynamic process in which knowledge is constituted (<Middle report> The study concerning relatioship between school improvement and school individuality)
著者: 藤原, 文雄
著者(別言語): Fujiwara, Fumio
発行日: 1998年3月28日
出版者: 東京大学大学院教育学研究科教育行政学研究室
掲載誌情報: 東京大学大学院教育学研究科教育行政学研究室紀要. 17号, 1998.3, p.2-21
抄録: The importance of collaboration has been emphasized in the discourse of educational reform, yet it mayeeasier to talk about the notion as a nomalised idea than to achieve it in practice. Besides, the term of collaboration it self has remained consepually amorphous and sanguine. So, this paper tries to elaborate the term of collaboration by the works of investigation of political and theoretical background which has spawned the present enthusiasm for teacher collaboration. By such works, we report that collaboration should be interpreted as interaction to establish shared knowledge and meanings between teachers and dynamic process in which knowledge is constituted which has possibility of managing of a weak point of "educational organization as loosely coupled system". At the same time, however, we report that all teachers must adapt their notions of roles and responsibility an s a set of communication skills to achieve collaboration in above sense. We explore the central notion" reciprocity" "redundancy" in the process of collaboration. Finally, we point out that succesfull collaboration depends on the withdom of the headteachers in the therms of maintaining teachers' autonomy which is the essence of" educational system of loosely coupled system".
URI: http://hdl.handle.net/2261/1269
ISSN: 13421980
出現カテゴリ:東京大学大学院教育学研究科教育行政学研究室紀要
東京大学大学院教育学研究科教育行政学研究室紀要

この論文のファイル:

ファイル 記述 サイズフォーマット
KJ00000205526.pdf2.31 MBAdobe PDF見る/開く

本リポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - ご意見をお寄せください