UTokyo Repository 東京大学
 

UTokyo Repository >
119 教育学研究科・教育学部 >
10 総合教育科学専攻 >
生涯学習・社会教育学研究 >

このページ(論文)をリンクする場合は次のURLを使用してください: http://hdl.handle.net/2261/1388

タイトル: Highlander Folk Sohoolにおける成人教育の展開 : Citizenship School Programを中心に
その他のタイトル: A Brief History of Adult Education in the Highlander Folk School: A Focus on its Citizenship School Program
著者: 藤村, 好美
著者(別言語): Fujimura, Yoshimi
発行日: 1996年3月31日
出版者: 東京大学大学院教育学研究科生涯教育計画講座社会教育学研究室紀要編集委員会
掲載誌情報: 生涯学習・社会教育学研究. 20号, 1996.3, p.51-60
抄録: Almost everybody knows the name, Mrs. Rosa Parks, whose refusal to surrender her seat on a segregated bus sparked the Montgomery Bus Boycott in the 1950s. However, it is not known that her participation in a Highlander workshop in the summer of 1955, that is 5 months before the incident, had a crucial influence on her. What is the Highlander Folk School? What is its idea? This paper aims to provide a brief history of the Highlander Folk School, focusing on the development of adult education there. First, it describes the process of its establishment by Myles Falls Horton and his idea of adult education. Secondly, it shows a brief history of the School's educational programs since 1932 through 1961. Thirdly, it focuses on the Citizenship School Program in the 1950s, which gave a hint to the idea of the Civil Rights Movement in the 1960s. Lastly, in the summery, I introduce some various evaluation toward the Highlander Folk School and examine the meaning of the Highlander education in adult and continuting education study.
URI: http://hdl.handle.net/2261/1388
ISSN: 1342193X
出現カテゴリ:生涯学習・社会教育学研究
生涯学習・社会教育学研究

この論文のファイル:

ファイル 記述 サイズフォーマット
KJ00000696164.pdf1.15 MBAdobe PDF見る/開く

本リポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - ご意見をお寄せください