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タイトル: H統計量と市場の競争度
その他のタイトル: H Statistics and Competitiveness of the Markets(<Special issue>Economic Law and Industrial Organization)
著者: 松村, 敏弘
著者(別言語): Matsumura, Toshihiro
キーワード: H統計量
競争度
独占禁止法
完全競争
独占
発行日: 2005年3月10日
出版者: 東京大学社会科学研究所
掲載誌情報: 社會科學研究. 第56巻 第3/4号, 2005.03, pp. 43-51
抄録: 市場競争度を計る指標として用いられているH統計量について再考する.H統計量は,その市場が独占市場であることを否定する指標としては有用であるが,この数値の大小と競争度の間にはシステマチックな関係がないことを明らかにし,この指標を用いた実証分析は再検討の必要があることを明らかにする.
This paper reexamines the implications of H statistics, which are widely used as measures of competitiveness. Some researchers used H as a wrong way. They insisted that H<0 if and only if the market is monopoly and that H = 1 if and only if the market is perfectly competitive. I show that both are wrong. H can be negative or can be positive but strictly smaller one even in perfectly competitive markets. I also show simple examples illustrating that H statistics are related to the competitiveness.
URI: http://hdl.handle.net/2261/15434
ISSN: 03873307
出現カテゴリ:社會科學研究
社會科學研究

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