UTokyo Repository 東京大学
 

UTokyo Repository >
119 教育学研究科・教育学部 >
東京大学教育学部紀要 >

このページ(論文)をリンクする場合は次のURLを使用してください: http://hdl.handle.net/2261/388

タイトル: 言語行動の発達(II) : 玩具を媒介とした母子相互作用 : 2から17か月児の擬似縦断資料の分析
その他のタイトル: The Development of Verbal Behavior (II) : Mother-Infant Interaction in Play Situations: A quasi-longitudinal study of infants front 2 to 17 months old
著者: 辰野, 俊子
斉藤, こずゑ
武井, 澄江
荻野, 美佐子
大浜, 幾久子
著者(別言語): Tatsuno, Toshiko
Saito, Kozue
Takei, Sumie
Ogino, Misako
Ohama, Kikuko
発行日: 1980年2月15日
出版者: 東京大学教育学部
掲載誌情報: 東京大学教育学部紀要. 19巻, 1980.2, p.35-74
抄録: Our basic assumption is that the language acquisition is related to the pre-verbal communication patterns already established between mother and infant in early months of life. The nature of early interaction was explored in a quasi-longitudinal study of 16 mother-infant dyads. Eight infants for months 2-5, four infants for months 6-ll, four infnats for months 12-17 and their mothers were observed once a fortnight at their home. In this second report, data of 125 semi-structured play sessions were analyzed. It was demonstrated that episodes of object(toy)-centered mother-infant interaction were frequent during all the period of our observation. However, it was revealed that the nature of mother-infant interaction became increasingly diverse and more complexe through the analysis of functions and types of behavior (looking, gesture, vocalization) of mothers and infants.
URI: http://hdl.handle.net/2261/388
ISSN: 04957849
出現カテゴリ:東京大学教育学部紀要
東京大学教育学部紀要

この論文のファイル:

ファイル 記述 サイズフォーマット
KJ00000687243.pdf3.42 MBAdobe PDF見る/開く

本リポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - ご意見をお寄せください