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  1. 117 経済学研究科・経済学部
  2. 70 日本経済国際共同センター
  3. Discussion Paper J series (in Japanese)
  1. 0 資料タイプ別
  2. 60 レポート類
  3. 061 ディスカッションペーパー

消費者行動理論にもとづいた個人レベルのRF分析 : 階層ベイズによるPareto/NBDモデルの改良

http://hdl.handle.net/2261/8065
http://hdl.handle.net/2261/8065
fa5c0252-c9ab-4873-adf6-c319b3e6db16
Item type テクニカルレポート / Technical Report(1)
公開日 2013-06-03
タイトル
タイトル 消費者行動理論にもとづいた個人レベルのRF分析 : 階層ベイズによるPareto/NBDモデルの改良
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 CRM
キーワード
主題Scheme Other
主題 One-to-One Marketing
キーワード
主題Scheme Other
主題 Bayesian method
キーワード
主題Scheme Other
主題 MCMC
キーワード
主題Scheme Other
主題 data augmentation
キーワード
主題Scheme Other
主題 マーケティング
キーワード
主題Scheme Other
主題 階層ベイズ
キーワード
主題Scheme Other
主題 MCMC 法
キーワード
主題Scheme Other
主題 データ補完
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
タイプ technical report
アクセス権
アクセス権 metadata only access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_14cb
その他のタイトル
その他のタイトル An Individual Level RF Analysis based on Consumer Behavior Theory: A Hierarchical Bayes Framework on the Pareto/NBD Model
著者 阿部, 誠

× 阿部, 誠

WEKO 97317

阿部, 誠

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 97318
姓名 Abe, Makoto
著者所属
著者所属 東京大学大学院経済学研究科
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This research extends a Pareto/NBD model of customer-base analysis using a hierarchical Bayesian (HB) framework to suit today's customized marketing. The proposed HB model presumes three tried and tested assumptions of Pareto/NBD models: (1) a Poisson purchase process, (2) a memoryless dropout process (i.e., constant hazard rate), and (3) heterogeneity across customers, while relaxing the independence assumption of the purchase and dropout rates and incorporating customer characteristics as covariates. The model also provides useful output for CRM, such as a customer-specific lifetime and survival rate, as by-products of the MCMC estimation. Using two different types of databases --- music CD for e-commerce and FSP data for a department store, the HB model is compared against the benchmark Pareto/NBD model. The study demonstrates that recency-frequency data, in conjunction with customer behavior and characteristics, can provide important insights into direct marketing issues, such as the demographic profile of best customers and whether long-life customers spend more.
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 RFM 分析で使われるリーセンシー(直近の購買からの経過時間)とフリークエンシー(購買頻度)のデータから、一般的な消費者行動の仮定に基づいて、ある時点での顧客の生存確率を推定する。既存の経験ベイズに基づいたPareto/NBD モデルを階層ベイズの枠組みに改良し、購買率と離脱率を表すパラメータに共変量を組み込むことによって、マーケティングに有益な知見が得られる。実証研究として、日米2種類の顧客購買データを使い、このモデルを評価する。
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 本文フィルはリンク先を参照のこと
書誌情報 Discussion paper series. CIRJE-J

巻 CIRJE-J-188, 発行日 2007-11
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11451834
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 330
出版者
出版者 日本経済国際共同センター
出版者別名
Center for International Research on the Japanese Economy
関係URI
識別子タイプ URI
関連識別子 http://www.cirje.e.u-tokyo.ac.jp/research/dp/2007/2007cj188ab.html
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Ver.1 2021-03-02 02:18:17.255807
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