ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 0 資料タイプ別
  2. 30 紀要・部局刊行物
  3. 東京大学大学院教育学研究科附属学校教育高度化・効果検証センター 研究紀要
  4. 2
  1. 119 教育学研究科・教育学部
  2. 51 学校教育高度化・効果検証センター
  3. 東京大学大学院教育学研究科附属学校教育高度化・効果検証センター 研究紀要
  4. 2

「社会的なもの」としての教育の再考 : その政治的可能性をめぐって

http://hdl.handle.net/2261/00076259
http://hdl.handle.net/2261/00076259
25360ffe-2a64-49c7-b6bc-9dcb3588a28d
名前 / ファイル ライセンス アクション
CESE00202.pdf CESE00202.pdf (995.2 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-09-20
タイトル
タイトル 「社会的なもの」としての教育の再考 : その政治的可能性をめぐって
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
その他のタイトル
その他のタイトル Rethinking Education as “the Social” : How "the social" be political, and in what scene?
著者 石神, 真悠子

× 石神, 真悠子

WEKO 152070

石神, 真悠子

Search repository
江川, 愛都沙

× 江川, 愛都沙

WEKO 152071

江川, 愛都沙

Search repository
江口, 怜

× 江口, 怜

WEKO 152072

江口, 怜

Search repository
田中, 智輝

× 田中, 智輝

WEKO 152073

田中, 智輝

Search repository
鈴木, 康弘

× 鈴木, 康弘

WEKO 152074

鈴木, 康弘

Search repository
李, 舜志

× 李, 舜志

WEKO 152075

李, 舜志

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 152076
姓名 Ishigami, Mayuko
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 152077
姓名 Egawa, Azusa
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 152078
姓名 Eguchi, Satoshi
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 152079
姓名 Tanaka, Tomoki
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 152080
姓名 Suzuki, Yasuhiro
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 152081
姓名 Lee, Sunji
著者所属
著者所属 東京大学
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of this paper is to clarify the relationship between “the social” and education from the two viewpoints of educational history and political philosophy. Since it has not been certain what “the social” signifies in its history of cross-sectional usage, the aim requires two ways of approaching it: one is to look at specific historical events that are both social and educational, and the other is to grope through the crossing point of “the social” and education.
In the section 1, we consider history of education as “the social” by focusing on three cases. The first case is the special elementary schools for poor children from 1900s to 1920s. The second case is the operation of milk stations by The Bureau of Social Welfare in Tokyo after the Great Kanto Earthquake of 1923. The third case is the plan of Koumei Elementary School’s establishment, which is the first school for the children with physical disabilities in Japan. It will be shown from these cases that education as “the social” has, at the same time to be an amphiboles apparatus of exclusion and inclusion, the political possibility.
The undeveloped momentum, such as the ones shown in the cases of section 1, is theoretically extended in the discussion in the field of political philosophy. In the section 2, we try to reconsider the concept and idea of “the social” in Hannah Arendt’s thought. Although she wrote critical of the rise of “the social,” she found affirmative value about school as “the social.” Therefore, school as “the social” has not only a negative face as the apparatus of discipline, but also another face as the foothold of political resistance.
Through the two ways of approaching “the social” and education, it will be articulated where the two cross each other, and how.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 2015 年度若手研究者育成プロジェクト採択者ワーキングペーパー(2016年度に高度化センターHP に公開のものを再掲)
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 キーワード:the social, Education, Social Security, Hannah Arendt
書誌情報 東京大学大学院教育学研究科付属学校教育高度化センター 研究紀要

巻 2, p. 25-63, 発行日 2017-03-31
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12732500
著者版フラグ
値 publisher
出版者
出版者 東京大学大学院教育学研究科付属学校教育高度化センター
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 16:39:21.550986
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3