ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 0 資料タイプ別
  2. 30 紀要・部局刊行物
  3. 東京大学大学院教育学研究科紀要
  4. 56
  1. 119 教育学研究科・教育学部
  2. 東京大学大学院教育学研究科紀要
  3. 56

ラディカル・デモクラシーからみた論争問題学習の意義 : J.ランシエールにおけるディセンサスの政治性に着目して

https://doi.org/10.15083/00076377
https://doi.org/10.15083/00076377
2ea4822b-df1e-47fa-a27f-58efb46867c4
名前 / ファイル ライセンス アクション
edu_56_19.pdf edu_56_19.pdf (1.3 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-12-05
タイトル
タイトル ラディカル・デモクラシーからみた論争問題学習の意義 : J.ランシエールにおけるディセンサスの政治性に着目して
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15083/00076377
ID登録タイプ JaLC
その他のタイトル
その他のタイトル The Significance of Controversial Issues in Citizenship Education from the Viewpoint of Radical Democracy : Focusing on J. Rancière’s Idea of “Dissensus”
著者 村松, 灯

× 村松, 灯

WEKO 152659

村松, 灯

Search repository
田中, 智輝

× 田中, 智輝

WEKO 152660

田中, 智輝

Search repository
岩坂, 尚史

× 岩坂, 尚史

WEKO 152661

岩坂, 尚史

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 152662
姓名 MURAMATSU, Tomo
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 152663
姓名 TANAKA, Tomoki
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 152664
姓名 IWASAKA, Naofumi
著者所属
著者所属 東京大学大学院教育学研究科基礎教育学コース
著者所属
著者所属 東京大学大学総合教育研究センター
著者所属
著者所属 お茶の水女子大学附属小学校
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of this article is to argue for the importance of dealing with controversial issues in citizenship education. This develops through examining the thoughts of Jacques Rancière’s, one of the most famous radical democrats, focusing especially on his idea of “Dissensus.”
On controversial issues in citizenship education, there have been a number of studies in Japan since 1960’s, and many of those have agreed to think it helpful for development of student’s political literacy to recognize controversial issues or to try to reach an agreement on them. These arguments tend to implicitly assume that we should and are able to reach a reasonable consensus on each of the issues.
Nowadays, however, radical democrats criticize such assumption because consensus in fact inevitably hides decisive differences among people, and they also argue that it is the very impossibility of reaching consensus on controversial issues that constitutes politics fundamentally.
This article redefines the controversial issues referring to an important radical democracy theory, namely Rancière’s. First of all, we try to make it clear what Rancière means by “dissensus.” Then, we examine a social studies’ class in Ochanomizu Elementary School, in which “dissensus” seemed to occur. Lastly, we explore how the idea of “dissensus” can change existing views on citizenship education, and hence on politics.
書誌情報 東京大学大学院教育学研究科紀要

巻 56, p. 223-232, 発行日 2017-03-31
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13421050
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10516641
著者版フラグ
値 publisher
出版者
出版者 東京大学大学院教育学研究科
出版者別名
The Graduate School of Education, University of Tokyo
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 12:21:44.117675
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3