WEKO3
アイテム
ラディカル・デモクラシーからみた論争問題学習の意義 : J.ランシエールにおけるディセンサスの政治性に着目して
https://doi.org/10.15083/00076377
https://doi.org/10.15083/000763772ea4822b-df1e-47fa-a27f-58efb46867c4
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
edu_56_19.pdf (1.3 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2018-12-05 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | ラディカル・デモクラシーからみた論争問題学習の意義 : J.ランシエールにおけるディセンサスの政治性に着目して | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15083/00076377 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | The Significance of Controversial Issues in Citizenship Education from the Viewpoint of Radical Democracy : Focusing on J. Rancière’s Idea of “Dissensus” | |||||
著者 |
村松, 灯
× 村松, 灯× 田中, 智輝× 岩坂, 尚史 |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 152662 | |||||
姓名 | MURAMATSU, Tomo | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 152663 | |||||
姓名 | TANAKA, Tomoki | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 152664 | |||||
姓名 | IWASAKA, Naofumi | |||||
著者所属 | ||||||
値 | 東京大学大学院教育学研究科基礎教育学コース | |||||
著者所属 | ||||||
値 | 東京大学大学総合教育研究センター | |||||
著者所属 | ||||||
値 | お茶の水女子大学附属小学校 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The purpose of this article is to argue for the importance of dealing with controversial issues in citizenship education. This develops through examining the thoughts of Jacques Rancière’s, one of the most famous radical democrats, focusing especially on his idea of “Dissensus.” On controversial issues in citizenship education, there have been a number of studies in Japan since 1960’s, and many of those have agreed to think it helpful for development of student’s political literacy to recognize controversial issues or to try to reach an agreement on them. These arguments tend to implicitly assume that we should and are able to reach a reasonable consensus on each of the issues. Nowadays, however, radical democrats criticize such assumption because consensus in fact inevitably hides decisive differences among people, and they also argue that it is the very impossibility of reaching consensus on controversial issues that constitutes politics fundamentally. This article redefines the controversial issues referring to an important radical democracy theory, namely Rancière’s. First of all, we try to make it clear what Rancière means by “dissensus.” Then, we examine a social studies’ class in Ochanomizu Elementary School, in which “dissensus” seemed to occur. Lastly, we explore how the idea of “dissensus” can change existing views on citizenship education, and hence on politics. |
|||||
書誌情報 |
東京大学大学院教育学研究科紀要 巻 56, p. 223-232, 発行日 2017-03-31 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13421050 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN10516641 | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 東京大学大学院教育学研究科 | |||||
出版者別名 | ||||||
値 | The Graduate School of Education, University of Tokyo |