ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 0 資料タイプ別
  2. 30 紀要・部局刊行物
  3. 東京大学大学院教育学研究科紀要
  4. 57
  1. 119 教育学研究科・教育学部
  2. 東京大学大学院教育学研究科紀要
  3. 57

知的障害児との交流における健常児の集団カテゴリー意識を規定する条件

https://doi.org/10.15083/00076431
https://doi.org/10.15083/00076431
22b8c608-2892-4e40-89c4-dde752a5410a
名前 / ファイル ライセンス アクション
edu_57_31.pdf edu_57_31.pdf (1.6 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-12-05
タイトル
タイトル 知的障害児との交流における健常児の集団カテゴリー意識を規定する条件
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15083/00076431
ID登録タイプ JaLC
その他のタイトル
その他のタイトル Non-Disabled Students’ Conditions for Group Categorization in Interactions with Students with Intellectual Disabilities
著者 楠見, 友輔

× 楠見, 友輔

WEKO 152817

楠見, 友輔

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 152818
姓名 KUSUMI, Yusuke
著者所属
著者所属 東京大学大学院教育学研究科教職開発コース
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This study aims to clarify the conditions which effect the formation of non-disabled students’ consciousness of their group categorization within the process of interschool interactions with students with intellectual disabilities. I focused on the theories of the dual categorization model and social identity complexity, and approached non-disabled students’ consciousness using a qualitative analysis. Interviews, using a stimulated-recall procedure, were conducted with ten high school students who had participated in the interschool interactions. I took each segment in the transcripts of interviews which contained word(s) representing ingroup or outgroup and classified them into two codes: the consciousness of superordinate group identity and the subgroup identity. I clarified that the consciousness of group categorization depends neither on the type of activities nor simply on the time sequence, but rather on the situations within the interaction processes. This analysis produced three conditions which effected the classification of the two group identities: membership group consciousness, differentiation, and friendship. Moreover, I also clarified that there seemed to be less consciousness of superordinate group identity in the comments on the whole experience of the interactions. This suggests that in depth reflection of their own interaction experiences is important for reducing bias toward students with intellectual disabilities through the formation of dual categorization.
書誌情報 東京大学大学院教育学研究科紀要

巻 57, p. 369-380, 発行日 2018-03-29
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13421050
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10516641
著者版フラグ
値 publisher
出版者
出版者 東京大学大学院教育学研究科
出版者別名
The Graduate School of Education, University of Tokyo
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 12:22:45.275913
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3