WEKO3
アイテム
青年の学習内容に対する興味における年齢差と性差 : 都内中等教育学校におけるパネル調査のベースラインデータから
http://hdl.handle.net/2261/00077109
http://hdl.handle.net/2261/00077109242b2cb1-ba2c-4202-8a8b-afcd793ba64d
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
CASEER00406.pdf (1.2 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2019-06-03 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 青年の学習内容に対する興味における年齢差と性差 : 都内中等教育学校におけるパネル調査のベースラインデータから | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | interest | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | age differences | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | gender differences | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | adolescent | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | cross-sectional survey | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Age and gender differences of academic interest in Japanese adolescents : Data from a baseline survey in a secondary school in Tokyo metropolitan area | |||||
著者 |
川本, 哲也
× 川本, 哲也× 日高, 一郎× 梅原, 章太郎 |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 155452 | |||||
姓名 | Kawamoto, Tetsuya | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 155453 | |||||
姓名 | Hidaka, Ichiro | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 155454 | |||||
姓名 | Umehara, Shotaro | |||||
著者所属 | ||||||
値 | 東京大学 | |||||
著者所属 | ||||||
値 | 東京大学教育学部附属中等教育学校 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The purpose of this study was to examine age and gender differences in academic interest during adolescent years. The participants were students who enrolled in a secondary school in Tokyo metropolitan area, Japan. The survey was conducted in fiscal year 2016. A total of 627 students (305 male students, 322 female students) completed the questionnaire online. Exploratory factor analysis on the scale of academic interest revealed three factors that appear to relate to culture, nature, and mathematics. After adjusting for confounding variables, hierarchical multiple regression analysis on each academic interest factor score showed that age was positively associated with interest to culture and nature. In addition, significant gender differences in interest to culture and mathematics were also observed. The present results of positive age effect on academic interest were not consistent with some related previous findings. This finding might due to specific learning experiences in school. | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 附属学校データベースプロジェクトワーキングペーパーシリーズ | |||||
書誌情報 |
東京大学大学院教育学研究科附属学校教育高度化・効果検証センター 研究紀要 巻 4, p. 92-106, 発行日 2019-03-31 |
|||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 東京大学院教育研究科附属学校教育高度化 ・効果検証センター |