2024-03-29T07:23:42Z
https://repository.dl.itc.u-tokyo.ac.jp/oai
oai:repository.dl.itc.u-tokyo.ac.jp:00017282
2022-12-19T03:56:02Z
55:864:972:978
9:504:867:974:979
Transition Processes of 'Freeters'
トランジションという観点から見たフリーター
本田, 由紀
107931
300
フリーター析出契機
移行阻害要因
進路意識
労働市場
移行のアポリア化
application/pdf
本稿は,日本労働研究機構が1999年に実施したフリーター97名に対するヒアリング調査データを用い,フリーター析出の契機を<組織から組織への移行の失敗>という観点から整理し直し,各契機ごとに重要な諸要因を抽出した.また,それぞれの契機に応じて,フリーターになった後の進路展望の変化についても検討を加えた.その結果,フリーター析出の契機は(1)選抜における非選抜,(2)移行先への不適応,(3)移行の長期化,(4)移行行動の欠如の4つに分けられ,それぞれ教育システム内部で生じた場合と,教育システムと職業システムとの間で生じた場合から成る.そしてこれらの契機において移行を阻んでいる要因としては,(1)家計要因,(2)意識要因,(3)進路指導要因,(4)教育内容要因,(5)正規労働市場要因,(6)非正規労働市場要因,(7)特殊労働市場要因が抽出された.フリーター問題は,これらの諸要因がもたらす教育から職業への移行のアポリア化の表れとして把握される.
This paper examines the processes through which young people in Japan become 'freeters,'using intensive interview data of 97 freeters collected by the Japan Institute of Labour in 1999. Young people become 'freeters'as the result of their failures of transitionfrom an organization to another organization. The 'organizations'include both educational organizations-schools and universities-and vocational organizations-companies. The main reasons of failures of transition are classified into four categories ; the failure in the entrance selection, the early desertion from the admitted organization, the prolonged selection, and the lack of transition action. The factors that foster these failures are ; the reduced household economy, the inappropriate attitudes towards jobs, the inappropriate guidance within schools, the irrelevant educational contents, the shrinking labor market for regular workers, the expanding labor market for irregular workers, the expanding labor market for peculiar types of jobs. The problem of 'freeters'in Japan is redefined as the manifestation of the aporia of the transition from school to work caused by these factors.
departmental bulletin paper
東京大学社会科学研究所
2004-01-31
application/pdf
社會科學研究
2
55
79
111
AN00108966
03873307
https://repository.dl.itc.u-tokyo.ac.jp/record/17282/files/KJ00004192000.pdf
jpn