ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 0 資料タイプ別
  2. 30 紀要・部局刊行物
  3. 東京大学大学院教育学研究科教育行政学論叢
  4. 36
  1. 119 教育学研究科・教育学部
  2. 20 学校教育高度化専攻
  3. 東京大学大学院教育学研究科教育行政学論叢
  4. 36

<個人論文>教育制度体系の構造的理解に向けた理論枠組みの検討 : 「比較制度分析」による教育制度の分析可能性と意義

https://doi.org/10.15083/00031709
https://doi.org/10.15083/00031709
254a97d7-0e98-4190-81c6-9c7e8fa2a291
名前 / ファイル ライセンス アクション
eac036002.pdf eac036002.pdf (1.5 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2016-12-08
タイトル
タイトル <個人論文>教育制度体系の構造的理解に向けた理論枠組みの検討 : 「比較制度分析」による教育制度の分析可能性と意義
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15083/00031709
ID登録タイプ JaLC
その他のタイトル
その他のタイトル <Individual Papers>A Study of a Theoretical Framework toward a Structural Understanding of Educational Systems : A Possibility and Significance of Analyzing Educational Systems with "Comparative Institutional Analysis"
著者 大島, 隆太郎

× 大島, 隆太郎

WEKO 70208

大島, 隆太郎

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 70209
姓名 OHSHIMA, Ryutaro
著者所属
著者所属 東京大学大学院教育学研究科
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This paper discusses the application of Comparative Institutional Analysis (CIA) as a methodological framework to educational systems. CIA is one of the theories of institutional economics, and this article studies Masahiko AOKI’s concept (Aoki, Toward a Comparative Institutional Analysis, 2001): (1) the definition of institutions, (2) institutional linkage (institutionalized linkage and institutional complementarity), and (3) the mechanism of institutional evolution/change. CIA defines institution as “a self-sustaining system of shared beliefs about how the game is played” (Aoki 2001) based on the theory of games. Owing to this definition, we can argue the synchronic and diachronic problem about institutions including customs. This concludes that using CIA to analyze educational systems is meaningful because CIA would enable us to clarify the (mainly economic) mechanisms of educational systems structurally and analytically, not based on the market mechanism, which standard economics typically adopts, and would also bring us the realistic knowledge to help reform educational systems. In particular, since Aoki’s study has the theory of post-war Japanese economic system, we could understand Japanese educational system in more detail according to his theory.
書誌情報 東京大学大学院教育学研究科教育行政学論叢 = The journal of Educational Administration Graduate School of Education, the University of Tokyo

巻 36, p. 13-37, 発行日 2016-10-31
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13421980
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1220520X
出版者
出版者 東京大学大学院教育学研究科学校開発政策コース
出版者別名
Department of School Improvement and Educational Policy Studies, Graduate School of Education The University of Tokyo
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 15:45:00.012877
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3