ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 0 資料タイプ別
  2. 30 紀要・部局刊行物
  3. 東京大学大学院教育学研究科附属学校教育高度化・効果検証センター 研究紀要
  4. 3
  1. 119 教育学研究科・教育学部
  2. 51 学校教育高度化・効果検証センター
  3. 東京大学大学院教育学研究科附属学校教育高度化・効果検証センター 研究紀要
  4. 3

児童期における多様性理解: 発達的検討と理解を促す実践の開発

http://hdl.handle.net/2261/00076271
http://hdl.handle.net/2261/00076271
f473c129-ba22-4b38-aff3-02da4c4c6b9e
名前 / ファイル ライセンス アクション
CASEER00307.pdf CASEER00307.pdf (700.6 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-09-20
タイトル
タイトル 児童期における多様性理解: 発達的検討と理解を促す実践の開発
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 understanding of diversity
キーワード
主題Scheme Other
主題 relativism
キーワード
主題Scheme Other
主題 tolerance
キーワード
主題Scheme Other
主題 moral dilemma
キーワード
主題Scheme Other
主題 childhood
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
その他のタイトル
その他のタイトル Understanding of diversity in childhood : A developmental study and examination of a facilitative intervention
著者 池田, 慎之介

× 池田, 慎之介

WEKO 155415

池田, 慎之介

Search repository
太田, 絵梨子

× 太田, 絵梨子

WEKO 155416

太田, 絵梨子

Search repository
福田, 麻莉

× 福田, 麻莉

WEKO 155417

福田, 麻莉

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 155418
姓名 Ikeda, Shinnosuke
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 155419
姓名 Ota, Eriko
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 155420
姓名 Fukuda, Mari
著者所属
著者所属 東京大学
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 In recent years, it has become increasingly important to understand diversity in people and to be able to cooperate with people who differ in many aspects of personality and behavior. A number of psychological studies have shown that understanding diversity may require development of relativism and tolerance. The present study examined how these two develop during childhood, especially focusing on situations of moral-dilemma. The study also proposes a pedagogical approach to promoting children’s development of higher level understanding of diversity in moral education. In Study 1, 1st- to 6th-grade children (n = 440) were asked to read some moral-dilemma stories and to give their opinions. Then they were exposed to some opinions and were asked to rate their views about the correctness (measure of relativism) and acceptability (measure of tolerance) of each opinion. The results showed that except for the 6th-grade children, levels of relativism and tolerance were consistently lower when the opinions they were exposed to were different from their own (compared to when they were the same). Levels of tolerance of the 6th-graders did not significantly differ according to the difference in opinions. In Study 2, 33 6th-grade children attended a class that was designed to improve their thinking skills in guessing others’ sense of values, emphasizing that there is no superiority or inferiority between such values. After the class, their attitudes toward others’ sense of values when they faced opposing opinions evidenced significant improvement, and their scores on relativism also showed partial improvement. Implications of these findings for both psychological research and the provision of moral education are discussed.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 2016年度若手研究者育成プロジェクト採択者ワーキングペーパー(学校教育高度化・効果検証センターHPに公開のものを再掲)
書誌情報 東京大学大学院教育学研究科附属学校教育高度化・効果検証センター 研究紀要

巻 3, p. 189-206, 発行日 2018-03-31
著者版フラグ
値 publisher
出版者
出版者 東京大学院教育研究科附属学校教育高度化 ・効果検証センター
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 16:11:46.878541
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3