WEKO3
アイテム
保育者の実践知を可視化・共有化する方法としての「パターン・ランゲージ」の可能性
https://doi.org/10.15083/00076436
https://doi.org/10.15083/000764369dd468e6-9a0f-4433-b9a6-54307e494528
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
edu_57_36.pdf (11.1 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2018-12-05 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 保育者の実践知を可視化・共有化する方法としての「パターン・ランゲージ」の可能性 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15083/00076436 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | “Pattern languages” as a tool for visualizing and sharing practical knowledges of ECEC teachers | |||||
著者 |
野澤, 祥子
× 野澤, 祥子× 井庭, 崇× 天野, 美和子× 若林, 陽子× 宮田, まり子× 秋田, 喜代美 |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 152833 | |||||
姓名 | NOZAWA, Sachiko | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 152834 | |||||
姓名 | IBA, Takashi | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 152835 | |||||
姓名 | AMANO, Miwako | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 152836 | |||||
姓名 | WAKABAYASHI, Yoko | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 152837 | |||||
姓名 | MIYATA, Mariko | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 152838 | |||||
姓名 | AKITA, Kiyomi | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | ECEC teachers are considered to develop creative practical knowledges though the learning processes of realizing and overcoming challenges and problems which are faced in their practice. Dialogues and collaborations with other teachers often facilitate the learning processes. This paper introduces pattern languages as a new tool for supporting these learning processes of ECEC teachers. First, the previous research findings and challenges on practical knowledges of ECEC teachers are reviewed. Second, pattern languages are introduced. Third, the possibility of pattern languages for visualizing and sharing practical knowledges of ECEC teachers is considered. Fourth, the “ECEC Chief Teacher Patterns” project is explained. Finally, the future directions of pattern languages for ECEC practice are discussed. |
|||||
書誌情報 |
東京大学大学院教育学研究科紀要 巻 57, p. 419-449, 発行日 2018-03-29 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13421050 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN10516641 | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 東京大学大学院教育学研究科 | |||||
出版者別名 | ||||||
値 | The Graduate School of Education, University of Tokyo |