ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 0 資料タイプ別
  2. 30 紀要・部局刊行物
  3. 東京大学大学院教育学研究科紀要
  4. 58
  1. 119 教育学研究科・教育学部
  2. 東京大学大学院教育学研究科紀要
  3. 58

誰を「日本人」らしいと見なすのか : 多文化社会におけるナショナルアイデンティティと教員

https://doi.org/10.15083/00077164
https://doi.org/10.15083/00077164
c5afc53d-40ba-4418-aea1-3bfc5be34d7e
名前 / ファイル ライセンス アクション
edu_58_47.pdf edu_58_47.pdf (838.4 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2019-06-13
タイトル
タイトル 誰を「日本人」らしいと見なすのか : 多文化社会におけるナショナルアイデンティティと教員
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15083/00077164
ID登録タイプ JaLC
その他のタイトル
その他のタイトル “Who is regarded as ‘Japanese’?”: National Identity and Teachers in Multicultural Society
著者 髙橋, 史子

× 髙橋, 史子

WEKO 155741

髙橋, 史子

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 155742
姓名 TAKAHASHI, Fumiko
著者所属
著者所属 東京大学大学院教育学研究科附属学校教育高度化・効果検証センター
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This article examines the national identity of Japan, by using a mixed method approach: a comparative study of a statistical analysis of the International Social Survey Program and a qualitative analysis of data obtained from interviews with public school teachers concerning ethnic and cultural diversity. The study finds that (i) “Japanese” is imagined as an ethnic and cultural sense of belonging, (ii) however, it is not imagined and shared in a civic sense, as national identities in the other countries are, (iii) the school teachers who teach the immigrant children express three different types of national identities : civic, ethnic, and cultural, and (iv) most teachers expect the immigrant children to maintain the ethnic and cultural identities associated with their (or their parents’) home countries. Based on the findings, the article discusses the role of schools and teachers in a multicultural society, and whether respecting ethnic and cultural diversity promotes or hinders the immigrant children’s equal participation in the host society, particularly within the social context where the ethnic and cultural national identities are widely shared, but the civic national identity is not. In addition, the author argues that within an ethnically and culturally diverse context, school is a place where the traditional ethnic Japanese national identity is challenged and reconstructed, and a civic Japanese national identity (which may enable the children to have a “hyphenated Japanese” identity) emerges.
書誌情報 東京大学大学院教育学研究科紀要

巻 58, p. 563-582, 発行日 2019-03-29
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13421050
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10516641
著者版フラグ
値 publisher
出版者
出版者 東京大学大学院教育学研究科
出版者別名
Graduate School of Education, The University of Tokyo
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 12:24:28.923714
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3