WEKO3
アイテム
『俘虜記』におけるアイロニー
https://doi.org/10.15083/00016613
https://doi.org/10.15083/0001661361fbf1f0-8593-4f75-97be-f2b82b4a8fd5
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
lis00513.pdf (1.1 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2013-01-25 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 『俘虜記』におけるアイロニー | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題 | アイロニー | |||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | ||||||
主題 | 意味のずれ | |||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | ||||||
主題 | 矛盾 | |||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | ||||||
主題 | 諷刺 | |||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | ||||||
主題 | 俘虜社会 | |||||
主題Scheme | Other | |||||
資源タイプ | ||||||
資源 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15083/00016613 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
Boissieu, Michel de
× Boissieu, Michel de |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | In his Diary of a prisoner of war, Ooka Shohei depicts the life he lead in an American camp on Leyte Island at the end of the war. The book can be read as a satirical allegory, in which the everyday life in the camp mirrors the evolution of the whole Japanese society under the American occupation, from 1945 to 1952. One of the most conspicuous means of this satire is irony. Ooka does not conceive irony as mere sarcasm, but rather as a combination of twists of meaning, which eventually reveal the gap between a word and the reality to which it is applied. Through the gaps opened by this irony, the contradictions undermining the society appear in full light. The ironical use of a few key words thus becomes the leading thread which lends his coherence to the whole narrative. | |||||
書誌情報 |
言語情報科学 巻 5, p. 199-212, 発行日 2007-03-01 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13478931 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11831019 | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題 | 801 | |||||
主題Scheme | NDC | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 東京大学大学院総合文化研究科言語情報科学専攻 | |||||
出版者別名 | ||||||
Graduate School of Arts and Sciences, the University of Tokyo |