WEKO3
アイテム
ニューヨーク市初等中等教育の財政構造と特質(<特集>アメリカ・モデルの福祉国家)
http://hdl.handle.net/2261/28551
http://hdl.handle.net/2261/28551da2daddb-c226-4145-a25f-078af2e6ac20
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
KJ00005386627.pdf (1.6 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2009-11-06 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | ニューヨーク市初等中等教育の財政構造と特質(<特集>アメリカ・モデルの福祉国家) | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題 | 学校区 | |||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | ||||||
主題 | 地方財産税(自主財源) | |||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | ||||||
主題 | 一般基金 | |||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | ||||||
主題 | 州運営費交付金 | |||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | ||||||
主題 | 財政力指数 | |||||
主題Scheme | Other | |||||
資源タイプ | ||||||
資源 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
タイプ | departmental bulletin paper | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | The Fiscal Structure and Features of Public Elementary and Secondary Education of the City of New York(<Featured Theme>American model of Welfare State) | |||||
著者 |
塙, 武郎
× 塙, 武郎 |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子 | 107585 | |||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
姓名 | HANAWA, Takeo | |||||
著者所属 | ||||||
著者所属 | 八洲学園大学生涯学習学部 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本稿は,ニューヨーク市(以下,市教育局)を事例としてアメリカの初等中等教育の財政構造と特質について「州・地方財政」の視点から検討する.初等中等教育行政に専門特化する学校区は,財政面で州から独立性をもつ地方政府であり,地方財産税の自主管理により教育費を賄っている.市教育局の場合,市の行政組織の一部であるため,教員給与や学校施設費等の経常的経費(一般基金)だけを主に管理し,その一般基金には市の自主財源と州運営費交付金(Flex Aid)が投入されている.州運営費交付金は,学校区の「財政力指数」(CWR)を用いて算定・配分され学校区間の所得再分配を担っている.教育財政の特質を象徴する同補助金は,第1に財源格差の「平準化」ではなく,「縮小」を目的とし,第2に貧困学校区には手厚いが,富裕学校区にも少額ながら配分することによって州・地方政府間の公平なパートナーシップを図り,第3に富裕学校区から余剰財源を削ぎ取って貧困学校区に分配するものではないと論じる. | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This paper discusses about the fiscal structure and features on the public elementary and secondary education system operated in a scheme of ""State and Local Government Finance"", through a case study of the New York City Department of Education (DOE). The school districts existing as the local government, independent from the States, does finance its own revenues from local property tax. Discussing the DOE, it mainly allocates the operational expenditures such as Teacher Salaries in the General Fund, supported by local property tax levies and the ""Flex Aid"" from the NY State. The Aid distributes the money to school districts in using the fiscal indicator of ""Combined Wealth Ratio"" (CWR), and it symbolizes the structural feature of the public education finance. This paper concludes that the Aid is primarily; (1) to just ""reduce"" the gap between the wealthiest and the poorest district, (2) to be funded even smaller money to the wealthiest district as well as the poorest funded much, in order to maintain a state-local partnership, and, (3) never to take away nor distribute the local tax revenues from the wealthier districts to fund the poorer. | |||||
書誌情報 |
社會科學研究 巻 59, 号 5-6, p. 163-184, 発行日 2008-03-21 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 03873307 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00108966 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 東京大学社会科学研究所 | |||||
出版者別名 | ||||||
Institute of Social Science, The University of Tokyo |