ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 0 資料タイプ別
  2. 30 紀要・部局刊行物
  3. 東京大学大学院教育学研究科紀要
  4. 60
  1. 119 教育学研究科・教育学部
  2. 東京大学大学院教育学研究科紀要
  3. 60

探究的な学びを通した生徒Agencyの変容過程の検討 : 中高生の「語り」にもとづく発話分析とエピソード分析

https://doi.org/10.15083/0002000607
https://doi.org/10.15083/0002000607
c72f93dc-a1c4-45e5-91f6-43b6a8cd096c
名前 / ファイル ライセンス アクション
edu_60_57.pdf edu_60_57.pdf (1.9MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2021-07-14
タイトル
タイトル 探究的な学びを通した生徒Agencyの変容過程の検討 : 中高生の「語り」にもとづく発話分析とエピソード分析
言語 ja
タイトル
タイトル Development Processes of Student Agency and Co-agency through Inquiry-based Learning : Analysis of Narratives and Episodes of Junior High and High School Students
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15083/0002000607
ID登録タイプ JaLC
著者 三河内, 彰子

× 三河内, 彰子

ja 三河内, 彰子
東京大学

en MIKOUCHI, Kanaya Akiko

Search repository
一柳, 智紀

× 一柳, 智紀

ja 一柳, 智紀
新潟大学

en ICHIYANAGI, Tomonori

Search repository
木村, 優

× 木村, 優

ja 木村, 優
福井大学

en KIMURA, Yuu

Search repository
長谷川, 友香

× 長谷川, 友香

ja 長谷川, 友香
東京学芸大学

en HASEGAWA, Yuka

Search repository
秋田, 喜代美

× 秋田, 喜代美

ja 秋田, 喜代美
東京大学

en AKITA, Kiyomi

Search repository
著者所属
言語 ja
著者所属 教職開発コース
著者所属
言語 ja
著者所属 新潟大学大学院教育実践学研究科
著者所属
言語 ja
著者所属 福井大学大学院連合教職開発研究科
著者所属
言語 ja
著者所属 東京学芸大学次世代教育研究推進機構
著者所属
言語 ja
著者所属 教職開発コース
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of this paper is twofold: First, to clarify the effects of Global Problem-based Learning (PBL) programs in order to cultivate the competencies that are required for students to become ‘glocal human resource’. Second, to clarify the competencies that are required for teachers, especially those in secondary education, to implement and support Global PBL programs. To achieve these purposes, the authors collected student narratives to examine how problem-based learning can sow, develop, and transform their sense of agency to achieve collaborative agency or co-agency, particularly as the field in which their learning takes place expands from a regional to an international setting. This research has been conducted with the support of junior high and high schools that offered problem-based learning programs. Based on a semi-structured interview with students who participated in these programs, we conclude the following: First, and contrary to our hypothesis that as the student’s object of inquiry expands from the individual, social, world, to the planet, their agency will become aligned with others’ to develop their co-agency, our results show that the development trajectory depends on the depth and the length of their problem-based learning. Second, and related to the length of student learning, we found that students developed competencies that were unique to each of the following program category. As a result, we decided to use them as analytical categories: 1) a regional problem-based learning program, 2) short-term international exchange program, 3) long-term international exchange program, and 4) an international collaborative learning program.
言語 en
書誌情報 ja : 東京大学大学院教育学研究科紀要

巻 60, p. 663-681, 発行日 2021
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13421050
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10516641
出版者
出版者 東京大学大学院教育学研究科
言語 ja
出版者
出版者 Graduate School of Education, The University of Tokyo
言語 en
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-07-14 02:11:45.435710
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3