ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 0 資料タイプ別
  2. 30 紀要・部局刊行物
  3. 東京大学大学院教育学研究科紀要
  4. 60
  1. 119 教育学研究科・教育学部
  2. 東京大学大学院教育学研究科紀要
  3. 60

大学教育における「他者としての教員」の実存可能性 : ゼミ場面のフィールドワークに基づく実証

https://doi.org/10.15083/0002000608
https://doi.org/10.15083/0002000608
a5070f01-67c8-4fc5-954c-8ac40323c02f
名前 / ファイル ライセンス アクション
edu_60_58.pdf edu_60_58.pdf (1.1MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2021-07-14
タイトル
タイトル 大学教育における「他者としての教員」の実存可能性 : ゼミ場面のフィールドワークに基づく実証
言語 ja
タイトル
タイトル An existential possibility of “a teacher as the other” in the context of university education: an empirical analysis based on a field work within a seminar.
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15083/0002000608
ID登録タイプ JaLC
著者 元濱, 奈穂子

× 元濱, 奈穂子

ja 元濱, 奈穂子
東京大学

en MOTOHAMA, Naoko

Search repository
著者所属
言語 ja
著者所属 比較教育社会学コース
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This study aims to discuss the importance to have a concept of “a teacher as the other” as a counterpart to those of “teacher as a facilitator” and “interventions.” Literature concerning university education has requested teachers to become facilitators who enhance students’ learning. In line with this recognition, teaching is seen, to a certain extent, as the concept of an “intervention,” which means teachers can teach only when it would encourage students’ learning experiences. / In this study, however, I will reconsider whether facilitators and interventions are the only ways through which teaching can be accepted in classrooms. This study is comprised of two parts. First, guided by the works of a philosopher, Gert J. J. Biesta, I will discuss the importance of a concept of “a teacher as the other,” suggesting that the concept of a teacher as the other allows us to overcome the critical challenge to learning theory, that is, the issue that teachers’ actions cannot coexist with students’ subjective learning. / Second, an empirical discussion will be provided by analyzing interviews and field notes taken during a seminar in a medical college to show the possibility of the existence of the teacher as the other. The results indicate that the concept of a teacher as the other emerged when the teacher renounced the facilitator’s role. It is also suggested that a teacher can respect the students’ subject-ness by presenting them with different opinions and simultaneously accepting the students’ thinking resulting from the teacher’s presentation.
言語 en
書誌情報 ja : 東京大学大学院教育学研究科紀要

巻 60, p. 683-691, 発行日 2021
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13421050
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10516641
出版者
出版者 東京大学大学院教育学研究科
言語 ja
出版者
出版者 Graduate School of Education, The University of Tokyo
言語 en
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-07-14 02:11:46.994029
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3