Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2021-09-08 |
タイトル |
|
|
タイトル |
学習内容に対する興味の変化と安定性 : 都内中等教育学校におけるパネル調査データから |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
Stability and Change in Academic Interest : A Panel Survey of Students in a Secondary School in Tokyo Metropolitan Area |
|
言語 |
en |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
academic interest |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
development |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
panel survey |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
adolescent |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
hierarchical linear modeling |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
著者 |
川本, 哲也
日高, 一郎
荒井, 惠里子
|
著者所属 |
|
|
言語 |
ja |
|
値 |
東京大学 |
著者所属 |
|
|
言語 |
ja |
|
値 |
東京大学教育学部附属中等教育学校 |
著者所属 |
|
|
言語 |
en |
|
値 |
Center for Advanced School Education and Evidence-based Research, the University of Tokyo |
著者所属 |
|
|
言語 |
en |
|
値 |
Secondary School attached to the Faculty of Education, the University of Tokyo |
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
We examined developmental trends in academic interests during adolescence by using data from a panel survey of students in a secondary school in Tokyo metropolitan area. The panel survey was conducted from fiscal year 2016. A total of 965 students (478 male students, 485 female students, and 2 “unknown”) completed the questionnaire online. Academic interests were measured at three assessments in fiscal year 2016, 2017, and 2018. Results of rank-order stability showed that academic interests were consistently moderately stable across three assessments. Hierarchical linear modeling analyses revealed cumulative mean-level increases of interests in culture and nature averaging approximately 0.2 SD across adolescence. Mean-level of interest in mathematics did not change. In addition, we found significant associations between covariates and the intercepts of academic interests. The intercepts differed according to gender, enrollment year, study time, and after school activities. These findings suggest that academic interests might develop via learning in school and their trajectories might differ according to various factors. |
|
言語 |
en |
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
附属学校データベースプロジェクトワーキングペーパーシリーズ |
|
言語 |
ja |
書誌情報 |
ja : 東京大学大学院教育学研究科附属学校教育高度化・効果検証センター 研究紀要
巻 5,
p. 75-92,
発行日 2020-03-31
|
出版者 |
|
|
出版者 |
東京大学院教育研究科附属学校教育高度化 ・効果検証センター |
|
言語 |
ja |
出版者別名 |
|
|
言語 |
en |
|
値 |
Center for Advanced School Education and Evidence-Based Research, Graduate School of Education, The University of Tokyo |