ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 0 資料タイプ別
  2. 30 紀要・部局刊行物
  3. 東京大学大学院教育学研究科附属学校教育高度化・効果検証センター 研究紀要
  4. 6
  1. 119 教育学研究科・教育学部
  2. 51 学校教育高度化・効果検証センター
  3. 東京大学大学院教育学研究科附属学校教育高度化・効果検証センター 研究紀要
  4. 6

教師の深い省察を促す授業研究方法の提案 : 授業分析をエビデンスとした教師と研究者の協同省察

http://hdl.handle.net/2261/0002001075
http://hdl.handle.net/2261/0002001075
9d4ae7a9-8b58-4c8a-b10e-7cf687ca9426
名前 / ファイル ライセンス アクション
CASEER00602.pdf CASEER00602.pdf (687.9KB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2021-09-08
タイトル
タイトル 教師の深い省察を促す授業研究方法の提案 : 授業分析をエビデンスとした教師と研究者の協同省察
言語 ja
タイトル
タイトル A Suggestive Research of Lesson Study Methodology for Teacher’s Deeper Reflection by Using Lesson Analysis as Evidence : Cooperative Process between Researchers and Practitioners
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Lesson study
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Evidence
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Lesson analysis
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Reflection
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Newly qualified teachers
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
著者 木塚, 誉貴,

× 木塚, 誉貴,

ja 木塚, 誉貴,
東京大学

en Kizuka, Yasutaka
The University of Tokyo

Search repository
星, 瑞希

× 星, 瑞希

ja 星, 瑞希
東京大学

en Hoshi, Mizuki
The University of Tokyo

Search repository
有井, 優太

× 有井, 優太

ja 有井, 優太
東京大学

en Arii, Yuta
The University of Tokyo

Search repository
松村, 一太朗

× 松村, 一太朗

ja 松村, 一太朗
東京大学

en Matsumura, Ichitaro
The University of Tokyo

Search repository
著者所属
言語 ja
著者所属 東京大学
著者所属
言語 en
著者所属 The University of Tokyo
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This research aims to investigate how educational researchers can support the reflective practices of the teachers. The authors conducted research on two teachers of civics of two different junior high schools. The process of the research was as follows: (i) pre-interview: asking the teachers their learning experiences in initial teacher education and current practical issues, (ii)analysis: unit-long lesson observations and their analysis being based on the student learning in the context of social studies in order to publish alternative idea of the units themselves and their goals, (iii) post-interview: cooperative interviews between the practitioners and the authors by using the analysis as the evidence, and finally (iv) reflection analysis: focusing on how the teachers changed their values and beliefs. According to the pre-interview, both of the teachers faced two difficulties; unit-long lesson design and the eyes to understand their students. After our cooperative reflections, both of the teachers started to reconsider not only the observed lessons and units but also their daily practices by focusing on constructions and the design of their units. They also started to realize the importance of paying attention to their students’ voices in the lesson context. The authors conclude that these two changes are considered to be made by (A) analyzing their practical and somewhat tacit actions in academic ways with their backgrounds in mind and (B) analyzing their practices and students’ learning in the context of social studies.
言語 en
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 2019年度若手研究者育成プロジェクト採択者ワーキングペーパー
言語 ja
書誌情報 ja : 東京大学大学院教育学研究科附属学校教育高度化・効果検証センター 研究紀要

巻 6, p. 21-35, 発行日 2021-03-31
出版者
出版者 東京大学院教育研究科附属学校教育高度化 ・効果検証センター
言語 ja
出版者別名
en
Center for Advanced School Education and Evidence-Based Research, Graduate School of Education, The University of Tokyo
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-09-08 08:34:44.293804
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3