ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 0 資料タイプ別
  2. 30 紀要・部局刊行物
  3. 東京大学大学院教育学研究科紀要
  4. 61
  1. 119 教育学研究科・教育学部
  2. 東京大学大学院教育学研究科紀要
  3. 61

脱落者の視角からメリトクラシーを問い直す : メリトクラシーはいかにして排除の仕組みを醸成してきたのか

https://doi.org/10.15083/0002003489
https://doi.org/10.15083/0002003489
d5a4995b-f60f-4f02-8be5-a0b3bb9dc9cb
名前 / ファイル ライセンス アクション
edu_61_07.pdf edu_61_07.pdf (470.6 KB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2022-04-08
タイトル
タイトル 脱落者の視角からメリトクラシーを問い直す : メリトクラシーはいかにして排除の仕組みを醸成してきたのか
言語 ja
タイトル
タイトル Re-examining The Meritocracy from The Perspective of The Failed : How The Meritocracy Foster A System of Exclusion
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15083/0002003489
ID登録タイプ JaLC
著者 二羽, 泰子

× 二羽, 泰子

ja 二羽, 泰子
東京大学

en FUTABA, Yasuko

Search repository
著者所属
言語 ja
著者所属 バリアフリー教育開発研究センター
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This paper is to re-examine the meritocracy in Japanese education from the perspective of the disabled, to reposition the failure of the disabled in education as the construction of the meritocratic system embedded in Japanese education. In perspectives of functional, conflict, interpretive, constructive, dilemmatic, and reflexive theories of meritocracy, this study analyzes how special education in Japan has been constructed in response to the needs of meritocratic education. It found that several turning points in the history of special education, which appears in many previous studies as the accomplishments of stakeholders of special education, were in fact by-products of meritocracy. Following the reflexive response of meritocracy in recent years, more and more pupils are labeled as failures of the selection system, and special education became the subordinate to accept those who failed from the significant competition under the meritocratic system. As a result, Not only does meritocracy force to situate persons with disabilities underclass, but it creates more disabilities to send them to special education as failures. In fact, the meritocratic system continues to create new targets to be labeled as failures, as well as to widen the gap between failed losers and successful winners.
言語 en
書誌情報 ja : 東京大学大学院教育学研究科紀要
en : Bulletin of the Graduate School of Education, the University of Tokyo

巻 61, p. 67-77, 発行日 2022-03-30
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13421050
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10516641
出版者
出版者 東京大学大学院教育学研究科
言語 ja
出版者
出版者 Graduate School of Education, The University of Tokyo
言語 en
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2022-04-08 07:06:06.437836
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3