ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 0 資料タイプ別
  2. 30 紀要・部局刊行物
  3. 東京大学大学院教育学研究科紀要
  4. 62
  1. 119 教育学研究科・教育学部
  2. 東京大学大学院教育学研究科紀要
  3. 62

研究推進組織に所属する教師の学習 : 実践コミュニティの議論を手掛かりとして

https://doi.org/10.15083/0002007398
https://doi.org/10.15083/0002007398
2450190d-2d9b-48c0-9752-6e64ae56566a
名前 / ファイル ライセンス アクション
edu_62_030.pdf edu_62_030.pdf (380.3KB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-04-19
タイトル
タイトル 研究推進組織に所属する教師の学習 : 実践コミュニティの議論を手掛かりとして
言語 ja
タイトル
タイトル Learning of the teacher in research team : Based on the concept of communities of practice
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15083/0002007398
ID登録タイプ JaLC
著者 有井, 優太

× 有井, 優太

ja 有井, 優太
東京大学

en ARII, Yuta
The University of Tokyo

Search repository
著者所属
言語 ja
著者所属 教職開発コース
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of this study is to clarify the learning of a teacher on a research team as it relates to the community. In order to do that, the internal process of the research team and aspects of teacher learning in the research team were described from the narratives of the teacher who joined the research team for the first time after working in a public elementary school, and analyzed using the theory of communities of practice.
As a result, the following two findings were obtained. First, while artifacts brought into practice can function effectively to develop the practice of lesson study, for those members who do not share the history that led to the formation of the artifact, it is necessary to share such background and continue to negotiate meaning as the practice develops. It became clear that this is important for identity formation and learning as a teacher in a research team. Second, it became clear that the experience of being involved in lesson study in the position of the research team facilitated the formation of both practical knowledge about teaching and practical knowledge that supports teacher learning, and that these practical knowledge are connected as complementary relationships through reflection (negotiation of meaning).
言語 en
書誌情報 ja : 東京大学大学院教育学研究科紀要
en : Bulletin of the Graduate School of Education, the University of Tokyo

巻 62, p. 323-334, 発行日 2023-03-30
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13421050
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10516641
出版者
出版者 東京大学大学院教育学研究科
言語 ja
出版者
出版者 Graduate School of Education, The University of Tokyo
言語 en
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-04-19 08:01:45.578252
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3