WEKO3
アイテム
ポピュラー音楽における編曲のメディア性
http://hdl.handle.net/2261/0002007540
http://hdl.handle.net/2261/000200754036b10cb2-53be-4b0f-b71a-dc67d45492d9
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
JASPM-26.pdf (485.3 KB)
|
|
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-05-24 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | ポピュラー音楽における編曲のメディア性 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | The Arrangement as a Medium of Japanese Popular Music | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | arrangement | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | medium | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Japanese popular music | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | originality | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | music copyright | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
著者 |
関, 慎太朗
× 関, 慎太朗 |
|||||
著者所属 | ||||||
言語 | ja | |||||
値 | 東京大学大学院人文社会系研究科 | |||||
著者所属 | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Graduate School of Humanities and Sociology, The University of Tokyo | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本論文は日本のポピュラー音楽産業における編曲行為を媒介者とみなし、その役割を公表時編曲と利用時編曲の2つの側面から検討する。日本のポピュラー音楽産業において、編曲の役割は多岐に渡る。また、商品として世に送り出される作品に対して与える影響も大きい。本研究は特に音源制作のプロセスにおける編曲行為の検討を通して、様々な音楽要素を媒介する編曲の役割を明らかにし、メディアとしての不可視性を保ちながら音楽制作プロセスに介入する編曲行為が音楽作品の他律性や作者の複数性を暗に示す存在であることを提示する。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | In this paper, the function of arrangement in the Japanese popular music industry is examined in two ways: arrangement at the time of publishing and arrangement at the time of usage. The purpose of music arrangement is highly broad in the Japanese popular music business. It also has a substantial influence on musical products. This research seeks to elucidate the importance of arrangements as a medium, particularly through an evaluation of the sound recording production process. This study indicates that arrangers are given the same level of importance as composers and directors in Japanese popular music creation, and that authorship of a work is not limited to the composer. | |||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
ja : ポピュラー音楽研究 en : Popular music studies 巻 26, p. 49-61, 発行日 2022 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 13439251 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11455347 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 日本ポピュラー音楽学会 | |||||
言語 | ja | |||||
関係URI | ||||||
関連タイプ | isPartOf | |||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | https://www.jaspm.jp/?page_id=348 | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR |