ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 118 総合文化研究科・教養学部
  2. 40 国際社会科学専攻
  3. 相関社会科学
  4. 32
  1. 0 資料タイプ別
  2. 30 紀要・部局刊行物
  3. 相関社会科学
  4. 32

社会意識論から見る「自由主義史観」 : 戦後教育運動とビジネス書との共鳴

https://doi.org/10.15083/0002007636
https://doi.org/10.15083/0002007636
8962896f-a51d-4f97-930a-add80c669302
名前 / ファイル ライセンス アクション
vol3202.pdf vol3202.pdf (1 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-07-11
タイトル
タイトル 社会意識論から見る「自由主義史観」 : 戦後教育運動とビジネス書との共鳴
言語 ja
タイトル
タイトル The Collective Consciousness behind Japanese Historical Revisionism : The Intersection between Postwar Educational Movements and Business Books
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15083/0002007636
ID登録タイプ JaLC
著者 安東, 慶太

× 安東, 慶太

ja 安東, 慶太
東京大学

en ANDO, Keita
The University of Tokyo

Search repository
著者所属
言語 ja
著者所属 東京大学大学院総合文化研究科国際社会科学専攻
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The pioneer of Japanese historical revisionism is Nobukatsu Fujioka, a former professor of education at the University of Tokyo. Previous research has shown that people's anxiety caused by changes in the modern social structure was the motivation for supporting his discourses. However, this explanation is oversimplifi ed because it ignores the social and historical context at that time. This paper aims to clarify the collective consciousness behind Fujioka's discourses by analyzing them historically and examining how they intersect with other discourses sharing the context.
The improvement in the economic position of Japan and the criticism of economic friction from other countries evoked two kinds of collective consciousness. One was the necessity of internationalization to insist on opinions logically, and the other was the desire to predict the future facing the unclear economic situation. These consciousnesses made business books be in fashion. They encouraged business people to study debate techniques to think and express logically and Japanese history as a hint for future prediction. Fujioka, who regarded postwar education as outdated, agreed with these discourses. He developed debate as a method of teaching history, combining debate techniques and Japanese history. As a result, he provided 'Jiyuu-shugi-shikan' (a Liberal View of History) as a counter hypothesis for debating a Marxist view that predominated postwar history education.
言語 en
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 一般論文
言語 ja
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 Papers
言語 en
書誌情報 ja : 相関社会科学 = Komaba Studies in Society

巻 32, p. 21-37, 発行日 2022
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10181474
出版者
出版者 東京大学大学院総合文化研究科国際社会科学専攻
言語 ja
出版者
出版者 Department of Advanced Social and International Studies, Graduate School of Arts and Sciences, The University of Tokyo
言語 en
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-11 04:06:34.183847
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3