Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2023-10-16 |
タイトル |
|
|
タイトル |
学校改革における外部助言者の関わり : 学びの共同体のスーパーバイザーに着目して |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
The Involvement of External Advisors in School Reform : Focusing on Supervisors in School as Learning Community |
|
言語 |
en |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
supervisor |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
school as learning community |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
external advisor |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
school reform |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
semi-structured interview |
資源タイプ |
|
|
資源 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
タイプ |
departmental bulletin paper |
著者 |
影山, 奈々美
有井, 優太
清重, めい
小沼, 聡恵
|
著者所属 |
|
|
言語 |
ja |
|
著者所属 |
東京大学 |
著者所属 |
|
|
言語 |
en |
|
著者所属 |
The University of Tokyo |
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
In this article, we focus on the supervisors of school as learning community, an approach suggested by Manabu Sato. The purpose of this study is to gain academic and practical insights into the involvement of external advisors in schools by examining the difficulties faced by the supervisors when engaging in school reform within learning communities, as well as their approaches to overcoming these challenges. Semi-structured interviews were conducted with eight supervisors, and conceptual categories were generated based on the interview data. Through the examination of the data for each category, two academic implications emerged: the multi-layered and context-dependent experiences of the supervisors, and presenting supervisors’ experiences as one of the external supports in school as learning community. Additionally, three practical implications are found: the importance of working with teachers on school reform, understanding how supervisors position themselves in the context of teacher-driven school reform, and the need for supervisors to continuously learn and grow. |
|
言語 |
en |
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
2022年度若手研究者育成プロジェクト採択者ワーキングペーパー |
|
言語 |
ja |
書誌情報 |
ja : 東京大学大学院教育学研究科附属学校教育高度化・効果検証センター 研究紀要
巻 8,
p. 116-131,
発行日 2023-07-31
|
出版者 |
|
|
出版者 |
東京大学院教育研究科附属学校教育高度化 ・効果検証センター |
|
言語 |
ja |
出版者別名 |
|
|
|
Center for Advanced School Education and Evidence-Based Research, Graduate School of Education, The University of Tokyo |