Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2023-11-17 |
タイトル |
|
|
タイトル |
「知ること」と「すること」 : Langacker (2010) “Control and the mind/body duality” を深読みする |
|
言語 |
ja |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題 |
認知文法 |
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
キーワード |
|
|
主題 |
実効 |
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
キーワード |
|
|
主題 |
認識 |
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
キーワード |
|
|
主題 |
補文 |
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
キーワード |
|
|
主題 |
現実 |
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
キーワード |
|
|
主題 |
グラウンディング |
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
キーワード |
|
|
主題 |
英語教育 |
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
キーワード |
|
|
主題 |
Cognitive Grammar |
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
キーワード |
|
|
主題 |
effective |
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
キーワード |
|
|
主題 |
epistemic |
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
キーワード |
|
|
主題 |
complementation |
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
キーワード |
|
|
主題 |
reality |
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
キーワード |
|
|
主題 |
grounding |
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
キーワード |
|
|
主題 |
English language teaching |
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
資源タイプ |
|
|
資源 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.15083/0002008122 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
その他のタイトル |
|
|
その他のタイトル |
Explicating CG by a Close Reading of Langacker (2010) : With Special Attention to the “Knowing vs. Doing” Distinction |
著者 |
佐藤, らな
氏家, 啓吾
萩澤, 大輝
田中, 太一
|
著者所属 |
|
|
言語 |
ja |
|
著者所属 |
東京大学大学院 |
著者所属 |
|
|
言語 |
ja |
|
著者所属 |
国立国語研究所 |
著者所属 |
|
|
言語 |
ja |
|
著者所属 |
近畿大学 |
著者所属 |
|
|
言語 |
ja |
|
著者所属 |
東京大学 |
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
認知文法は、2000 年以降「第二期」と言われる段階へと緩やかに切り替わり、使用基盤モデルに基づく動的言語観をさらに推し進めるようになった。近年では極めて抽象度の高い分析が提示され、具体的な表現の分析との関係が簡単には見て取れないことも多い。本稿の目的は、主節と様々な補文の関係を、実効・認識(effective / epistemic)の対立という観点から整理したLangacker(2010)を「深読み」することで、認知文法における理論と実践に強固な繋がりがあることをはっきりと示すことである。それを通じて、現在の認知文法における言語分析が伝統的な語法研究の観点からも十分な価値を持つこと、認知文法が幅広い言語現象を適切に分析できる理論であることが明らかになる。 |
|
言語 |
ja |
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
Cognitive Grammar (CG) has gradually shifted to what is called its “second phase” since around 2000, striving to capture the full picture of language without losing its intrinsic dynamicity, as envisaged in its usage-based model. Since recent CG research unfolds in a highly abstract manner, some readers may wonder what practical role the theory could possibly play in specific analyses of linguistic expressions. Against this backdrop, the present article offers a close reading of Langacker(2010), whose central thesis is that one can systematically characterize English matrix and complement clauses in terms of (i) the recurrent opposition between EFFECTIVE and EPISTEMIC and (ii) correspondence, or lack thereof, between a speaker and clause-inherent conceptualizers. Through in-depth discussions, we demonstrate that theory and practice in CG are inextricably interwoven, making it clear that current CG remains sufficiently enlightening to those engaged in the traditional study of English usage, as an effective framework within which to analyze a wide array of linguistic phenomena. |
|
言語 |
en |
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
論文 Articles |
書誌情報 |
東京大学言語学論集 = Tokyo University linguistic papers (TULIP)
巻 45,
号 TULIP,
p. 223-253,
発行日 2023-10-31
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
13458663 |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10148796 |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
東京大学大学院人文社会系研究科・文学部言語学研究室 |
出版者 |
|
|
言語 |
en |
|
出版者 |
Department of Linguistics, Graduate School of Humanities and Sociology, Faculty of Letters, The University of Tokyo |