WEKO3
アイテム
植民地期における台湾知識人の教育に関する主張とその活動 : 1920年代の民族雑誌記事を中心に
https://doi.org/10.15083/00025069
https://doi.org/10.15083/00025069e5bdea5d-cf1c-4725-bb9e-46055074a7f2
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2013-03-28 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 植民地期における台湾知識人の教育に関する主張とその活動 : 1920年代の民族雑誌記事を中心に | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 台湾知識人 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 知識の普及・向上 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 啓蒙 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Taiwanese intellectuals | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | diffusion of knowledge | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | enlightenment | |||||
資源タイプ | ||||||
資源 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15083/00025069 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Arguments and Activities Relating to Educational Issues by Taiwanese Intellectuals in the Japanese Colonial Era : A Study of Ethnic Newspapers in the 1920s | |||||
著者 |
山口, 香苗
× 山口, 香苗 |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 52924 | |||||
姓名 | Yamaguchi, Kanae | |||||
著者所属 | ||||||
著者所属 | 東京大学大学院教育学研究科 | |||||
著者所属 | ||||||
著者所属 | Graduate School of Education, the University of Tokyo | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本稿は、台湾の日本植民地時代(1895~1945)のなかでも特に1920年代に活躍した台湾知識人たちの教育に関する要求内容を、当時彼らによって発行されていた民族雑誌記事から明らかにするものである。従来から台湾知識人たちによる政治的な問題に関する主張や行動が注目されており、これらは日本の植民地支配に抵抗した証として民族主義的な視点から高く評価されてきた。しかし、彼らが政治に加えて、極めて教育を重視していたことはほとんど知られていない。雑誌記事の検討によって、台湾知識人たちは日本の支配に抵抗することよりも、台湾を文明国へと導くことを第一の目的としており、そのために日本人と同等水準の教育を求め、講習会や講演会を行うなどして台湾民衆に対し近代的知識の普及・向上を行っていたことが明らかとなった。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The purpose of this paper is to clarify the demands of Taiwanese intellectuals relating to educational issues by examining ethnic newspapers printed in the Japanese colonial era. The arguments and activities of Taiwanese intellectuals relating to political issues have received much attention in previous research, and been highly esteemed from a nationalistic point of view as evidence of resistance to Japanese colonialism. However, the fact that they also emphasized educational issues is almost unknown. Analysis of ethnic newspapers suggests that the primary objective of Taiwanese intellectuals was bringing Taiwan into the modern age rather than opposing Japanese colonialism, and to that end they demanded that Taiwanese children receive education of the same standard as Japanese children, and strove to disseminate modern knowledge to the Taiwanese population through public meetings and lectures. | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 論文/Theses | |||||
書誌情報 |
生涯学習基盤経営研究 巻 37, p. 13-26, 発行日 2013-03-10 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1342193X | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12463227 | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 370 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 東京大学大学院教育学研究科生涯学習基盤経営コース内『生涯学習基盤経営研究』編集委員会 | |||||
出版者別名 | ||||||
Lifelong Learning Infrastructure Management Course Graduate School of Education, the University of Tokyo |