ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 0 資料タイプ別
  2. 30 紀要・部局刊行物
  3. 生涯学習基盤経営研究
  4. 37
  1. 119 教育学研究科・教育学部
  2. 10 総合教育科学専攻
  3. 生涯学習基盤経営研究
  4. 37

植民地期における台湾知識人の教育に関する主張とその活動 : 1920年代の民族雑誌記事を中心に

https://doi.org/10.15083/00025069
https://doi.org/10.15083/00025069
e5bdea5d-cf1c-4725-bb9e-46055074a7f2
名前 / ファイル ライセンス アクション
life37_2.pdf life37_2.pdf (656.9 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2013-03-28
タイトル
タイトル 植民地期における台湾知識人の教育に関する主張とその活動 : 1920年代の民族雑誌記事を中心に
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 台湾知識人
キーワード
主題Scheme Other
主題 知識の普及・向上
キーワード
主題Scheme Other
主題 啓蒙
キーワード
主題Scheme Other
主題 Taiwanese intellectuals
キーワード
主題Scheme Other
主題 diffusion of knowledge
キーワード
主題Scheme Other
主題 enlightenment
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15083/00025069
ID登録タイプ JaLC
その他のタイトル
その他のタイトル Arguments and Activities Relating to Educational Issues by Taiwanese Intellectuals in the Japanese Colonial Era : A Study of Ethnic Newspapers in the 1920s
著者 山口, 香苗

× 山口, 香苗

WEKO 52923

山口, 香苗

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 52924
姓名 Yamaguchi, Kanae
著者所属
著者所属 東京大学大学院教育学研究科
著者所属
著者所属 Graduate School of Education, the University of Tokyo
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本稿は、台湾の日本植民地時代(1895~1945)のなかでも特に1920年代に活躍した台湾知識人たちの教育に関する要求内容を、当時彼らによって発行されていた民族雑誌記事から明らかにするものである。従来から台湾知識人たちによる政治的な問題に関する主張や行動が注目されており、これらは日本の植民地支配に抵抗した証として民族主義的な視点から高く評価されてきた。しかし、彼らが政治に加えて、極めて教育を重視していたことはほとんど知られていない。雑誌記事の検討によって、台湾知識人たちは日本の支配に抵抗することよりも、台湾を文明国へと導くことを第一の目的としており、そのために日本人と同等水準の教育を求め、講習会や講演会を行うなどして台湾民衆に対し近代的知識の普及・向上を行っていたことが明らかとなった。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of this paper is to clarify the demands of Taiwanese intellectuals relating to educational issues by examining ethnic newspapers printed in the Japanese colonial era. The arguments and activities of Taiwanese intellectuals relating to political issues have received much attention in previous research, and been highly esteemed from a nationalistic point of view as evidence of resistance to Japanese colonialism. However, the fact that they also emphasized educational issues is almost unknown. Analysis of ethnic newspapers suggests that the primary objective of Taiwanese intellectuals was bringing Taiwan into the modern age rather than opposing Japanese colonialism, and to that end they demanded that Taiwanese children receive education of the same standard as Japanese children, and strove to disseminate modern knowledge to the Taiwanese population through public meetings and lectures.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 論文/Theses
書誌情報 生涯学習基盤経営研究

巻 37, p. 13-26, 発行日 2013-03-10
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1342193X
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12463227
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 370
出版者
出版者 東京大学大学院教育学研究科生涯学習基盤経営コース内『生涯学習基盤経営研究』編集委員会
出版者別名
Lifelong Learning Infrastructure Management Course Graduate School of Education, the University of Tokyo
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 16:00:26.059675
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3