WEKO3
アイテム
Peer Effect in Language Choice : Japan-residing Pakistani Pupils’ in Classroom Conversation
https://doi.org/10.15083/00027497
https://doi.org/10.15083/00027497bbf245d7-a3b3-4735-813d-39a56fc49060
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2014-01-10 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Peer Effect in Language Choice : Japan-residing Pakistani Pupils’ in Classroom Conversation | |||||
言語 | ||||||
言語 | eng | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | codeswitching | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | migration | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | bilingualism | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | multilingualism | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | language contact | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | language choice | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | コードスイッチング | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 言語選択 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 移民コミュニティの言語 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 継承語 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | バイリンガリズム | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 多言語使用 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 児童 | |||||
資源タイプ | ||||||
資源 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15083/00027497 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | モスクコミュニティ英語教室における日本語・ウルドゥー語バイリンガル児童の言語選択 : 教師に向けた質問の経年比較 | |||||
著者 |
Yamashita, Rika
× Yamashita, Rika |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 152495 | |||||
姓名 | 山下, 里香 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | How, and how frequently, do foreign children in Japan use languages other than Japanese? This paper analyses change in Japan-residing Pakistani pupils'choice of language (English, Japanese, Urdu) between two different periods, from naturally occurred interactions in English classes in their religious community. In the first year, the pupils used both Japanese and Urdu as frequently, and some English. In the second year, however, they used Japanese twice as much, Urdu far less, and English only once. Combining ethnographic data, I suggest that the presence of a close peer, be him/her Urdu-speaking or not, influenced the three pupils'language use. | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本稿では、日本語が流ちょうな南アジア系バイリンガル兄弟3人の宗教コミュニティ内の英語教室での南アジア系教師への言語選択(日本語、英語、ウルドゥー語)を、1年半空けて2回に分けて調査した結果を分析した。初回調査では、3人全員は日本語とウルドゥー語をほぼ同程度使用していた。一方、継続的な使用によりウルドゥー語と英語の運用能力が向上したことが期待された後の調査では、日本語の使用が約2倍に増え(全体の90.7%)、ウルドゥー語の使用が4分の1(同じく9.3%)に減った。この変化は、その友人がウルドゥー語を理解するかしないかに関わらず、親しい友人が同席しているかどうかに関わる可能性があることが、量的・質的なデータから示唆された。 | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 論文 Articles | |||||
書誌情報 |
東京大学言語学論集 巻 34, 号 TULIP, p. 231-246, 発行日 2013-09-30 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13458663 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN10148796 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 東京大学大学院人文社会系研究科・文学部言語学研究室 | |||||
出版者別名 | ||||||
Department of Linguistics, Graduate School of Humanities and Sociology, Faculty of Letters, The University of Tokyo |