ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 0 資料タイプ別
  2. 30 紀要・部局刊行物
  3. 東京大学教育学部紀要
  4. 33
  1. 119 教育学研究科・教育学部
  2. 東京大学教育学部紀要
  3. 33

M. ポランニー哲学の教育学的意義

https://doi.org/10.15083/00029707
https://doi.org/10.15083/00029707
97eabde3-e668-4126-ae7a-1ca23a2984c9
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00000126056.pdf KJ00000126056.pdf (1.0 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2006-03-23
タイトル
タイトル M. ポランニー哲学の教育学的意義
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15083/00029707
ID登録タイプ JaLC
その他のタイトル
その他のタイトル Significance of M. Polanyi's Philosophy for Pedagogy
著者 田中, 昌弥

× 田中, 昌弥

WEKO 65105

田中, 昌弥

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 65106
姓名 Tanaka, Yoshiya
著者所属
著者所属 東京大学教育哲学・教育史研究室
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 In Japan, several cognitive scientists have refered partly to M. Polanyi's epistemology but most people have failed to grasp the significance of his philosophy. In this paper I will try to clearify the importance of his philosophy that has not been fully recognized in the science of education. Polanyi said that the fundamental of knowing is the skill of integrating details in meaning. This skill is tacit and bodily, so thinking that the knowledge is impartable is not right, and this is the same for linguistic knowledge. In communication with language, a linguistic sign doesn't carry meaning in itself, but the recipient understands its meaning by applying his experience to the sign. So communication in language cannot succeed if the sender and recipient don't possess the resemble use of language. And the bodily skill is fundamental to the use of language. If people want to acquire such skills, they must obey the authority of tradition, which has a risk of falling into indoctrination. Polanyi's epistemology teaches us many important things for education. But the epistemological approach has a limit in that it cannot show the way to conquer the indoctrination taking root in the body. It is necessary to connect his epistemology with his ontology, which lets us find the special value of "knowing by indwelling".
書誌情報 東京大学教育学部紀要

巻 33, p. 1-9, 発行日 1994-01-31
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 04957849
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00162021
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 370
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 141.51
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 361.23
出版者
出版者 東京大学教育学部
出版者別名
The Faculty of Education, University of Tokyo
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 15:56:18.445746
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3