WEKO3
アイテム
教授学習過程での問題解決における典型性効果の包括的検討
https://doi.org/10.15083/00029722
https://doi.org/10.15083/0002972249503768-fc68-492d-89a4-bfff29a56af3
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2006-03-23 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 教授学習過程での問題解決における典型性効果の包括的検討 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15083/00029722 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | A Total Appraisal of Evidences for Typicality Effect in Problem Solving under Teaching-Learning Processes | |||||
著者 |
大澤, 文人
× 大澤, 文人× 山口, 陽弘 |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子 | 65142 | |||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
姓名 | Osawa, Fumito | |||||
著者別名 | ||||||
識別子 | 65143 | |||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
姓名 | yamaguchi, Akihiro | |||||
著者所属 | ||||||
著者所属 | 東京大学教育情報科学研究室 | |||||
著者所属 | ||||||
著者所属 | 東京大学教育心理学研究室 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | To investigate typicality effects in problem solving under teacing-learning processes, recent experiments (Magara, 1989,Kudo & Otomo, 1992) were constructed describing a universal but unfamiliar property of the livestock. Magara's experiments demonstrated that a high typicality instance (the pig) showed more positive effects than a low typicality instance (the silk worm) on learninrg from reading materials, but an atypicality effect was found in Kudo & Otomo's. The purpose of the present paper was to find an explanation to the theoretical problem in these researches, and to design to the theory of an integration of these contradictions. Kudo & Otomo suggested that most subjects were inclined to place high typicality instances rather than low ones in the category concerned in their pre-existing knowledge. In our studies, the pre-existing knowledge was tried to make explicit by using multiple regression analysis, but the obtained results failed to. The next questionnaire is planned to improve for elementary school students. | |||||
書誌情報 |
東京大学教育学部紀要 巻 33, p. 189-200, 発行日 1994-01-31 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 04957849 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00162021 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題 | 370 | |||||
主題Scheme | NDC | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題 | 141.51 | |||||
主題Scheme | NDC | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題 | 375.1 | |||||
主題Scheme | NDC | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 東京大学教育学部 | |||||
出版者別名 | ||||||
The Faculty of Education, University of Tokyo |