ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 0 資料タイプ別
  2. 30 紀要・部局刊行物
  3. 東京大学教育学部紀要
  4. 30
  1. 119 教育学研究科・教育学部
  2. 東京大学教育学部紀要
  3. 30

東京市万年尋常小学校における坂本龍之輔の学校経営と教育観

https://doi.org/10.15083/00029767
https://doi.org/10.15083/00029767
a5733e14-2bcf-49dd-9f92-ce7bf46368df
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00000125995.pdf KJ00000125995.pdf (1.2 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2006-03-23
タイトル
タイトル 東京市万年尋常小学校における坂本龍之輔の学校経営と教育観
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15083/00029767
ID登録タイプ JaLC
その他のタイトル
その他のタイトル The school management and educational ideas of Ryunosuke Sakamoto in Mannen elementary school
著者 別役, 厚子

× 別役, 厚子

WEKO 65268

別役, 厚子

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 65269
姓名 Becchaku, Atsuko
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The Mannen elementary school, founded and managed by Tokyo City in the early 1900's, was one of its "special elementary schools." School management and educational ideas of Ryunosuke Sakamoto (1870〜1942), its principal, are examined in this paper to clarify the historical character of the "special elementary schools." Previous studies on Sakamoto has been based on the novel Kyoikusha (the Educator) by Tomomichi Soeda. But I encountered Soeda's interview notes of Sakamoto, which Soeda based his novel on, and could examine them closely thanks to the kind offer of Soeda's family. This paper is based on this precious material which has not been open to the public so far. The following two questions are addressed in this paper: (1) Why the "special elementary schools" were founded? (2) How Sakamoto managed the Mannen elementary school? The conclusion is as follows: School management of Sakamoto responded to the nation's new demand to education in the early 1900's, which was to produce the factory labarors and to establish its family based on the sexual role division in it. "Special schools" were to educate the desirable moral and style of the family life. This was the new task assigned to the school at that time. This presents the important case in which the change in the school role in the early 1900's is clearly illustrated.
書誌情報 東京大学教育学部紀要

巻 30, p. 31-41, 発行日 1991-03-30
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 04957849
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00162021
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 370
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 371.31
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 372.136
出版者
出版者 東京大学教育学部
出版者別名
The Faculty of Education, University of Tokyo
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 15:55:08.638203
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3