ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 0 資料タイプ別
  2. 30 紀要・部局刊行物
  3. 東京大学教育学部紀要
  4. 29
  1. 119 教育学研究科・教育学部
  2. 東京大学教育学部紀要
  3. 29

戦前期中等教育における教養と学歴 : 篠山高等女学校を事例として

https://doi.org/10.15083/00029785
https://doi.org/10.15083/00029785
b9bddbeb-6144-4f2f-be2f-cd91edb98173
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00000126135.pdf KJ00000126135.pdf (3.0 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2014-10-01
タイトル
タイトル 戦前期中等教育における教養と学歴 : 篠山高等女学校を事例として
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15083/00029785
ID登録タイプ JaLC
その他のタイトル
その他のタイトル Culture and Educational Credentials of Secondary Education in the Pre-War Period : A Case Study of Sasayama Women's Secondary School
著者 天野, 郁夫

× 天野, 郁夫

WEKO 65319

天野, 郁夫

Search repository
浜名, 篤

× 浜名, 篤

WEKO 65320

浜名, 篤

Search repository
吉田, 文

× 吉田, 文

WEKO 65321

吉田, 文

Search repository
広田, 照幸

× 広田, 照幸

WEKO 65322

広田, 照幸

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 65323
姓名 Amano, Ikuo
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 65324
姓名 Hamana, Atsushi
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 65325
姓名 Yoshida, Aya
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 65326
姓名 Hirota, Teruyuki
著者所属
著者所属 東京大学教育社会学研究室
著者所属
著者所属 関西女学院短期大学
著者所属
著者所属 放送教育開発センター
著者所属
著者所属 南山大学文学部
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 There are many studies on educational credentials. But most of them focuces on interrelationships between educational credentials and employment or promotion of personnels in modern organisations. The subjects of those studies are mainly male. However, this paper focuses on clarifying the meaning of educational credentials for female. During the pre-war period a main goal for women was marriage. Most women prepared for marriage with serving as a housekeeper to learn housekeeping skills and sewing after elementary school. From the end of the Meiji era, secondary education began to play a role to prepare for marriage among middle class women. Middle class consisted of many kinds of occupational groups such as from wealthy farmars in rural areas and wealthy marchants to white coller workers in urban areas. Secondary education for female developped rapidly aiming at the nurture of "Good Wives and Wise Mothers" during the Taisho era. Secondary education for female was deeply embedded in middle class culture. According to culture of those occupational groups, there were different types of institutions with various years of learning and diverse curricula. The diversity of institutions is characteristic of secondary education for female. Unlike for boys'secondary school, secondary schools were actually the highest stage of education for most female. That is only a few women entered colleges. Secondary education didn't prepare female students for a college entrance examination. Female students enjoyed extra-curricura activities and their school life without pressures from entrance examination. This is another characteristic of secondary education for female. By exploring (1) detailed processes of establishing a women's secondary school in Tanba Sasayama area, and clarifying (2) social function of this school and (3) it's culture, we argue how educational credentials were permiated in the "life world" of women during the pre-war period.
書誌情報 東京大学教育学部紀要

巻 29, p. 53-80, 発行日 1990-03-30
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 04957849
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00162021
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 370
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 373.1
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 372.106
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 376.4
出版者
出版者 東京大学教育学部
出版者別名
The Faculty of Education, University of Tokyo
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 15:54:48.408650
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3