WEKO3
アイテム
K.ポパーの「方法論的個人主義」の主張と社会科教材構成
https://doi.org/10.15083/00029871
https://doi.org/10.15083/00029871a8ca43b9-edd2-4b0f-9452-051fba0ef274
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2006-03-23 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | K.ポパーの「方法論的個人主義」の主張と社会科教材構成 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15083/00029871 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | K. Popper's Thesis of "Methodological Individualism" and Curriculum Development in Social Studies | |||||
著者 |
中澤, 賢一
× 中澤, 賢一 |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 65586 | |||||
姓名 | Nakazawa, Ken-ichi | |||||
著者所属 | ||||||
著者所属 | 東京大学教育学部学校教育学研究室 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The purposes of this study are twofold: (1) to present a curriculum making procedure for teaching societal phenomena such as institutions and mechanisms of social changes, retaining the relations with children's everyday life experiences, and (2) to justify the efectiveness of the procedure by applying it to the case of a curriculum designed for the purpose of teaching the concept of "price mechanism". The procedure was adopted following Karl Popper's thesis of "Methodological Individualism" and his doctrine of "Logic of the Situation". This procedure can help us to develop a curriculum to teach societal phenomena by analyzing the individuals' situations so that they may be grounded upon the general laws commonly taken for granted by members of the society. | |||||
書誌情報 |
東京大学教育学部紀要 巻 25, p. 253-262, 発行日 1986-03-10 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 04957849 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00162021 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 370 | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 301.6 | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 375.3 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 東京大学教育学部 | |||||
出版者別名 | ||||||
The Faculty of Education, University of Tokyo |