WEKO3
アイテム
人の気持の理解過程についての理論的検討
https://doi.org/10.15083/00029928
https://doi.org/10.15083/00029928fa9fcc12-c3b1-4325-aae8-c69e5b580439
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
KJ00000687275.pdf (786.0 kB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2006-03-23 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 人の気持の理解過程についての理論的検討 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15083/00029928 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | The Theoretical Examination of Understanding How an Other Person Feels | |||||
著者 |
久保, ゆかり
× 久保, ゆかり |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 65802 | |||||
姓名 | Kubo, Yukari | |||||
著者所属 | ||||||
値 | 東京大学教育学部教育心理学研究室 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Understanding how an other person feels involves not simply identifying the feeling, but imaging how he/she "sees" the environment. Feeling in a certain mood makes him/her "see" the environment in a certain way. We understand more deeply how a person feels by comprehending his/her peculiar, concrete way of "seeing". In order to do this, we use our prior knowledge, especially of our own emotional experiences, stereotypical emotions, and dispositions of the target person. Inferences from those knowledge must go beyond direct implications of given information to comprehend other's feelings in a concrete, episode-based way. Through these comprehension, we construct an other person's "psychological world" full of episodes, weighted by his/her multifaceted purposes. | |||||
書誌情報 |
東京大学教育学部紀要 巻 22, p. 203-209, 発行日 1983-03-15 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 04957849 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00162021 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 370 | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 141.6 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 東京大学教育学部 | |||||
出版者別名 | ||||||
値 | The Faculty of Education, University of Tokyo |