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  1. 114 人文社会系研究科・文学部
  2. 10 宗教学・宗教史学研究室
  3. 東京大学宗教学年報
  4. 31
  1. 0 資料タイプ別
  2. 30 紀要・部局刊行物
  3. 東京大学宗教学年報
  4. 31

人間性心理学における「宗教」の位置づけ : A・マズローを中心に

https://doi.org/10.15083/00030393
https://doi.org/10.15083/00030393
884f3914-00e6-4455-998c-f4657db1467a
名前 / ファイル ライセンス アクション
rel031009.pdf rel031009.pdf (971.9 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2014-08-06
タイトル
タイトル 人間性心理学における「宗教」の位置づけ : A・マズローを中心に
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15083/00030393
ID登録タイプ JaLC
その他のタイトル
その他のタイトル Locating Religion in Humanistic Psychology : The Perspective of Abraham Maslow
著者 今野, 啓介

× 今野, 啓介

WEKO 66755

今野, 啓介

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 66756
姓名 Konno, Keisuke
著者所属
著者所属 東京大学大学院
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This article focuses on the treatment of religion by humanistic psychologists, especially Abraham Maslow (1908-1970), the founding father of that branch of psychology. Humanistic psychology is known as “the third force” in psychology in the mid-twentieth century, after psycho-analysis and behaviorism. This branch of psychology is distinguished from the other two by its focus on healthy-minded humans and their latent talents. Humanistic psychology also discusses religion more vigorously than before, which shall be a major focus of this article. Though I mainly discuss Maslow’s theories, I also try to clarify the differences between his theories and those of two other humanistic psychologists, Gordon Allport and Erich Fromm. As a result, I conclude that Maslow began to recognize the role of religion after he developed his famous theory on “peak experience” for the sake of increasing this theory’s versatility. While Allport and Fromm see religion as the most important psychological factor, Maslow regards it as only a secondary factor. Moreover, as Wakimoto (1967) and Nishihira (2002) point out, Maslow considers only the internal manifestation of religiosity and almost ignores the role of organized religion. Since his references to religion are too weak to claim his work to be a theory of religion, this article suggests that Maslow’s arguments about religion are subordinate to his main theory on peak experience.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 論文/Articles
書誌情報 東京大学宗教学年報

巻 31, p. 143-159, 発行日 2014-03-31
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 02896400
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10032645
出版者
出版者 東京大学文学部宗教学研究室
出版者別名
Department of Religious Studies. The University of Tokyo
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Ver.1 2021-03-01 15:06:02.651050
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