WEKO3
アイテム
イブン=シーナーの創造論
https://doi.org/10.15083/00030591
https://doi.org/10.15083/000305910b7e8c42-88c6-4353-8122-3b6f4bb27a95
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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rel01601.pdf (1.3 MB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2011-10-13 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | イブン=シーナーの創造論 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15083/00030591 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Ibn Sina's Notion of Creation | |||||
著者 |
中村, 廣治郎
× 中村, 廣治郎 |
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著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 67137 | |||||
姓名 | NAKAMURA, Kojiro | |||||
著者所属 | ||||||
値 | 桜美林大学 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | イブン=シーナー(アヴィセンナ, 1037年没)は,キンディー(866年頃没),ファーラービー(950年没)らによって基礎づけられたイスラム哲学(Falsafah)の大成者であり,またイブン=ルシュド(アヴェロエス, 1198年没)と共に西洋中世哲学に大きな影響をあたえたことで知られている。しかし,その哲学の伝統は,正統派神学者ガザーリー(1111年没)らの批判もあって,(イブン=ルシュドの必死の反撃にもかかわらず)スンニー派の中では遂に市民権を得ることはなかった。本稿では,まずイブン=シーナーの存在論と神観念を明らかにした上でその創造論を紹介し,それをめぐる論争を通してその問題点を明らかにしたい。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This article examines problems involved in Ibn Sina's theory of creation. Like Farabi, Ibn Sina adopted the theory of emanation as creation. According to this theory, the First Intellect emanates from the self-intellection of the One, the Necessary Being (God). From this First Intellect emanate the Second Intellect, the Outermost Sphere, and its Soul through the intellection of the One by the First Intellect, Itself as the necessary being by the other, and Itself as the possible being by itself respectively. In like manner follow the emanations of the Intellects up to the Tenth and of the eight Spheres (Souls) up to the Sphere of the Moon (Soul). From this Tenth Intellect (Active Intellect) emanates the Sublunary World of Generation and Corruption, which consists of the first matter, forms, and souls. Ibn Sina distinguishes three emanations in this process - (1) the timeless, immediate creation of the First Intellect ; (2) the timeless, mediate creation of the other spheres (souls) ; and (3) the temporal, mediate creation of the sublunary sphere. The creation of the First Intellect is "the existentiation after the absolute non-being," not in time but in essence. This is what Ibn Sina identifies as the creation ex nihilo, taught in the Qur'an. | |||||
書誌情報 |
東京大学宗教学年報 巻 16, p. 1-14, 発行日 1999-03-31 |
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ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 02896400 | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 160 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 東京大学文学部宗教学研究室 | |||||
出版者別名 | ||||||
値 | Department of Religious Studies. The University of Tokyo |