WEKO3
アイテム
フランスにおける公民教育再興の論理 : 「68年5月」以降の社会状況の変化に着目して
https://doi.org/10.15083/00031026
https://doi.org/10.15083/000310265a157a40-a22c-4706-b4a3-4a629e944b95
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
edu_54_45.pdf (1.1 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2015-06-26 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | フランスにおける公民教育再興の論理 : 「68年5月」以降の社会状況の変化に着目して | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15083/00031026 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | The logic of the revival of Civic education in France : Focusing on the change of social situation after “May 68” | |||||
著者 |
降旗, 直子
× 降旗, 直子 |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 68350 | |||||
姓名 | Furihata, Naoko | |||||
著者所属 | ||||||
値 | 東京大学大学院教育学研究科学校開発政策コース | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The purpose of this study is to locate “ May 68” in the development of policies concerning citizenship education in France, and to clarify the logic that operated behind the revival of Civic education in the mid-1980s. In the devastated situation of school education at the time, a revival of Civic education, together with the knowledge and authority which had been degraded since “May 68”, was felt needed. This need for the knowledge and authority was rooted in the inherent logic of the French republicanism. This study shows that the rise of republicanism in the mid-80s was tied closely to a change in the industrial structure after the 60s; an American model of consumerist society gained force after “May 68”. | |||||
書誌情報 |
東京大学大学院教育学研究科紀要 巻 54, p. 503-511, 発行日 2015-03-31 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13421050 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN10516641 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 東京大学大学院教育学研究科 | |||||
出版者別名 | ||||||
値 | The Graduate School of Education, University of Tokyo |