ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 0 資料タイプ別
  2. 30 紀要・部局刊行物
  3. 東京大学大学院教育学研究科紀要
  4. 48
  1. 119 教育学研究科・教育学部
  2. 東京大学大学院教育学研究科紀要
  3. 48

教育研究における現象学的聴覚論の意義 : イーデ『聞くことと声』に定位して

https://doi.org/10.15083/00031240
https://doi.org/10.15083/00031240
b5173aec-152f-48e2-ba2f-e30d702a6845
名前 / ファイル ライセンス アクション
edu_48_24.pdf edu_48_24.pdf (1.4 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2009-11-09
タイトル
タイトル 教育研究における現象学的聴覚論の意義 : イーデ『聞くことと声』に定位して
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15083/00031240
ID登録タイプ JaLC
その他のタイトル
その他のタイトル The Significance of the Phenomenological Theory of Auditory Perception in the Study of Education : Based on “Listening and Voice” by Don Ihde
著者 福田, 学

× 福田, 学

WEKO 122888

福田, 学

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 122889
姓名 FUKUDA, Manabu
著者所属
著者所属 東京大学大学院教育学研究科教育創発学コース
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 In phenomenology, while the theory of perception has been developed primarily with regard to visual experience, Ihde conducts phenomenological research in auditory experience based on various viewpoints. In the first chapter of this paper, in accordance with Ihde's description, I elucidate that on the one hand, “ visualism” ̶which considers that looking at objects carefully is essential to understanding them completely̶dominates the way of thinking in western society and even determines the phenomenology whose aim is to recover the global fullness of experience. On the other hand, I point out that the characteristic of the experience described and elucidated in the traditional phenomenological theory of perception is shown most clearly in the auditory dimension. Therefore, phenomenological research regarding auditory experience can clarify the concepts and paradigms of thinking in phenomenology. In the second chapter, based on Ihde's research into “horizon,” a basic concept in phenomenology, I first elucidate that the characteristic of horizon̶namely, that it possesses a certain range and shape but gradually becomes vaguer from the center to the fringes̶is occasionally evident in the auditory field of a classroom as well. Next, I argue that the function of the resistance offered by the horizon relates closely to the learning conducted in classrooms. In the third chapter, based on research in which Ihde reconsiders inner speech̶traditionally thought of as the internal language of an individual̶from the viewpoints of horizon and resistance, I clarify the role of inner speech for children in class. Through these considerations, I point out how Ihde's theory of auditory perception is significant for the study of education and the perspectives that become available to the study of education by taking auditory experience into account.
書誌情報 東京大学大学院教育学研究科紀要

巻 48, p. 277-286, 発行日 2009-03-10
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13421050
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10516641
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 370
出版者
出版者 東京大学大学院教育学研究科
出版者別名
The Graduate School of Education, University of Tokyo
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 12:15:15.213752
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3