WEKO3
アイテム
明治初期における視覚教育メディア政策の思想的背景に関する考察
https://doi.org/10.15083/00031326
https://doi.org/10.15083/000313269cf39058-3d76-484d-83e0-5d39d0eff6c4
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
KJ00004683087.pdf (1.6 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2008-10-02 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 明治初期における視覚教育メディア政策の思想的背景に関する考察 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15083/00031326 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | A Study on the Ideological Background about the Media Policy of Visual Education in Early Meiji Era | |||||
著者 |
古屋, 貴子
× 古屋, 貴子 |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 123126 | |||||
姓名 | Furuya, Takako | |||||
著者所属 | ||||||
値 | 東京大学大学院教育学研究科生涯教育基盤経営コース | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The earlier studies about educational materials have mainly focused on textbooks used in schools. But, historically, not only books but various kinds of materials have been used as educational media in Japan. In this paper, I focus on ""Kyoiku Nishiki-e"" (educational wood block prints) used as a visual educational media in early Meiji era, and clarify their ideological background in the educational policy. For that purpose, I pick out two persons, Tanaka Fujimaro and Nakamura Masanao that were both involved in early child education, women's education, and home education at the time. I explore the connections between their educational ideas and ""Kyoiku Nishiki-e"" to come out the political meanings of these visual educational media. | |||||
書誌情報 |
東京大学大学院教育学研究科紀要 巻 46, p. 311-321, 発行日 2007-03-10 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13421050 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN10516641 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 370 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 東京大学大学院教育学研究科 | |||||
出版者別名 | ||||||
値 | The Graduate School of Education, University of Tokyo |