WEKO3
アイテム
アクション・リサーチと教育研究
https://doi.org/10.15083/00031412
https://doi.org/10.15083/000314125e7f4208-b173-40fe-9d6b-9727f1f6e49c
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2008-10-02 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | アクション・リサーチと教育研究 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15083/00031412 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Action Research as a Methodology of Educational Study | |||||
著者 |
佐藤, 一子
× 佐藤, 一子× 森本, 扶× 新藤, 浩伸× 北田, 佳子× 丸山, 啓史 |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 123336 | |||||
姓名 | Sato, Katsuko | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 123337 | |||||
姓名 | Morimoto, Tasuku | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 123338 | |||||
姓名 | Shindo, Hironobu | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 123339 | |||||
姓名 | Kitada, Yoshiko | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 123340 | |||||
姓名 | Maruyama, Keishi | |||||
著者所属 | ||||||
著者所属 | 東京大学大学院教育学研究科生涯教育計画コース | |||||
著者所属 | ||||||
著者所属 | 東京大学大学院教育学研究科学校教育開発学コース | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This paper intends to discuss some theoretical issues of Action Research as a methodology of educational research. Action research has been developed in the field of social investigation, especially in workplaces. In the 1970s, some argument was brought out on the cognitive problems in social science and on the way of understanding of the world, not only as the objective existence but as emergent and interactional forms constructed with others. Also, Participatory Research has been created through adult educational practices in developing countries, and research networks have been constructed by International Council of Adult Education. Theoretically, this movement was first influenced by the philosophy of Paulo Freire. Considering these historical backgrounds, our discussion will focus on some controversial issues of AR and PR; a) problems of practical or reflective knowledge derived from the process of research; b) relationships between researchers and participants; and c) attributions as a way of inquiry. Finally, we examine some problems of validity of AR or PR. | |||||
書誌情報 |
東京大学大学院教育学研究科紀要 巻 44, p. 321-347, 発行日 2005-03-10 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13421050 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN10516641 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 370 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 東京大学大学院教育学研究科 | |||||
出版者別名 | ||||||
The Graduate School of Education, University of Tokyo |