ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 0 資料タイプ別
  2. 30 紀要・部局刊行物
  3. 東京大学大学院教育学研究科紀要
  4. 43
  1. 119 教育学研究科・教育学部
  2. 東京大学大学院教育学研究科紀要
  3. 43

フロイトとユングの分岐における<人類の先史としての子ども> : 精神分析と起源を求める視線

https://doi.org/10.15083/00031431
https://doi.org/10.15083/00031431
3863e830-f9e6-4407-aaa0-e43ee400d00a
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00004259181.pdf KJ00004259181.pdf (1.2 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2008-10-14
タイトル
タイトル フロイトとユングの分岐における<人類の先史としての子ども> : 精神分析と起源を求める視線
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15083/00031431
ID登録タイプ JaLC
その他のタイトル
その他のタイトル 'Childhood as Prehistory of the Human'in the Freud-Jung Controversies : Some Psychoanalytic Views of the Past
著者 下司, 晶

× 下司, 晶

WEKO 123385

下司, 晶

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 123386
姓名 Geshi, Akira
著者所属
著者所属 教育学コース
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 In this article, the author attempts to clarify ""childhood as the prehistory of human"" in the dispute of Freud and Jung, which was a part of the ""psychoanalytic child"", but which forms no part of today's child or childhood. Why did Freud emphasize ""sex""? The answer according to the author for this question is because he based his theory on the biogenetic law of E. Haeckel and W. Boelche. Both Freud and Jung relied upon the recapitulation theory of Haeckel and applied it in their psychological ideas. Therefore, for them, ""the prehistory of human"" was identified with ""childhood"". However, a different attitude towards biology caused Freud and Jung's theories to diverge. For Freud, some (traumatic) experience not only in individual infancy but also in the prehistory of human had etiological significance in reality. But for Jung, neither the individual infancy nor the prehistory of human had any value outside of fantasy. Post Freud, psychoanalysis has shifted to focus to understanding the child itself. Arguably, this paper concludes that, on the one hand, this change of focus shows that our understanding of the child has progressed, but on the other hand, compared with Freud, it removes some of the building blocks upon which we base our experiences with child or of childhood.
書誌情報 東京大学大学院教育学研究科紀要

巻 43, p. 45-55, 発行日 2004-03-10
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13421050
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10516641
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 370
出版者
出版者 東京大学大学院教育学研究科
出版者別名
The Graduate School of Education, University of Tokyo
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 12:10:35.810679
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3