ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 0 資料タイプ別
  2. 30 紀要・部局刊行物
  3. 東京大学大学院教育学研究科紀要
  4. 42
  1. 119 教育学研究科・教育学部
  2. 東京大学大学院教育学研究科紀要
  3. 42

「生徒文化のジェンダー分析」の課題と展望 : 欧米の研究動向をもとに

https://doi.org/10.15083/00031475
https://doi.org/10.15083/00031475
ef6a3a7d-f9a2-44c3-9229-04ed27982634
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00000696229.pdf KJ00000696229.pdf (1.2 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2011-01-13
タイトル
タイトル 「生徒文化のジェンダー分析」の課題と展望 : 欧米の研究動向をもとに
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15083/00031475
ID登録タイプ JaLC
その他のタイトル
その他のタイトル Aims and Prospects for 'Gender Studies on Student Culture': Based on studies in Western countries
著者 羽田野, 慶子

× 羽田野, 慶子

WEKO 69593

羽田野, 慶子

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 69594
姓名 Hatano, Keiko
著者所属
著者所属 東京大学大学院教育学研究科比較教育社会学コース
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of this paper is to analyze 'student (or pupil) culture'to analyze from the perspective of gender studies, and to consider the aims and prospects for 'gender studies on student culture'. Studies on student culture in Japan have shown inadequate concern for gender, while gender studies have not examined student culture as a place where gender is constructed. In this paper, we first review studies on student culture and gender in Western countries from the 1960s to the present, then consider the possibility of 'gender studies on student culture'. Until the middle of the 1970s, most research dealt only with boy's subcultures. Since around the 1980s, those of girls have been dealt with as well, and starting around the 1990s, attention had once again turned to boys, particularly with regard to the construction of boys'masculinities. Another type of study into adolescent culture, which was initiated by Coleman in 1961, clarified the existence of adolescent status systems. Subsequent researches developed the idea that status systems are gendered, and that physical factors, such as athletics, attractiveness, and visibility, are important. Given the trends of studies mentioned above, there are two ways in which 'gender studies on student culture'might be approached in the future. One is to analyze adolescent status systems, using mainly quantitative methods. The other is to analyze student subcultures and peer group differentiation, using mainly qualitative methods. The integration of knowledge from these two types of method will enable us to shed light on the process of gender construction through student culture and the reproduction of gender through schooling.
書誌情報 東京大学大学院教育学研究科紀要

巻 42, p. 189-198, 発行日 2003-03-10
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13421050
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10516641
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 370
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 367.9
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 371.3
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 372.33
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 372.53
出版者
出版者 東京大学大学院教育学研究科
出版者別名
The Graduate School of Education, University of Tokyo
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 12:10:01.004832
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3