ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 0 資料タイプ別
  2. 30 紀要・部局刊行物
  3. 東京大学大学院教育学研究科紀要
  4. 41
  1. 119 教育学研究科・教育学部
  2. 東京大学大学院教育学研究科紀要
  3. 41

移行期における中学校部活動の実態と課題に関する教育社会学的考察 : 全国 7 都県調査の分析をもとに

https://doi.org/10.15083/00031507
https://doi.org/10.15083/00031507
e7de0f62-28d5-42a4-86de-103c985f6ca9
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00002401142.pdf KJ00002401142.pdf (3.6 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2011-01-13
タイトル
タイトル 移行期における中学校部活動の実態と課題に関する教育社会学的考察 : 全国 7 都県調査の分析をもとに
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15083/00031507
ID登録タイプ JaLC
その他のタイトル
その他のタイトル A Sociological Study of Club Activities in Junior High Schools on Transition : Based on a Questionnaire Survey in six prefectures and the Tokyo metropolitan area
著者 西島, 央

× 西島, 央

WEKO 69677

西島, 央

Search repository
藤田, 武志

× 藤田, 武志

WEKO 69678

藤田, 武志

Search repository
矢野, 博之

× 矢野, 博之

WEKO 69679

矢野, 博之

Search repository
荒川, 英央

× 荒川, 英央

WEKO 69680

荒川, 英央

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 69681
姓名 Nishijima, Hiroshi
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 69682
姓名 Fujita, Takeshi
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 69683
姓名 Yano, Hiroshi
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 69684
姓名 Arakawa, Hideo
著者所属
著者所属 比較教育社会学コース
著者所属
著者所属 上越教育大学
著者所属
著者所属 大妻女子大学
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 In our previous research, we have tried to illuminate the factors that affect secondary school students'commitment to their schools and the planning of their future education and career, by examining how they have been involved in the school's club activities. In doing so, we proposed "a plural model of school culture." We are convinced it is now the time for education in Japan to renovate its fundamental nature. The new national curriculum (course of study) which is coming into force from April 2002 may prove to be one of the most concrete examples of this change. This has led us to carry out a series of research surveys that will show what sort of effect the new national curriculum will have on the students'school life, especially on the club activities. The purpose of this paper is to construct a hypothetical analysis in order to prepare a survey for use in the reinvestigation of the matter in 2004,and to propose the agenda for schooling which should take account of what form club activities should take in the future. Our methodology has comprised the analysis of questionnaires collected from 4000 students in six different prefectures and the Tokyo metropolitan area in March 2001. More precisely, in this paper we have examined four questions. 1. Dividing the students into four clusters based on the differing levels of commitment, we aim to develop a plural model of school culture by discussing the relationships between students'differentiation and the clusters. 2. Considering the students'attitudes towards their clubs, we aim to clarify the process by which students build relationships among their peers through club activities. 3. Focusing on the students'experiences before entering junior high school, we examine how their family backgrounds may have influenced their commitment to club-activities. 4. We examine students'responses to the changes in school education and discuss the questions of what constitutes the most pressing issue in school education in order to explore what club-activities ought to be in future.
書誌情報 東京大学大学院教育学研究科紀要

巻 41, p. 155-187, 発行日 2002-02-25
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13421050
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10516641
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 370
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 371.3
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 375.183
出版者
出版者 東京大学大学院教育学研究科
出版者別名
The Graduate School of Education, University of Tokyo
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 12:09:13.016958
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3