ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 0 資料タイプ別
  2. 30 紀要・部局刊行物
  3. 東京大学大学院教育学研究科紀要
  4. 40
  1. 119 教育学研究科・教育学部
  2. 東京大学大学院教育学研究科紀要
  3. 40

上田庄三郎による子どもの個の発見と教育のユートピア : 雲雀ヶ岡学園の夢とその挫折

https://doi.org/10.15083/00031546
https://doi.org/10.15083/00031546
31bb3480-3e4a-43c5-b490-aa05cbfbe831
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00002401118.pdf KJ00002401118.pdf (966.9 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2011-01-13
タイトル
タイトル 上田庄三郎による子どもの個の発見と教育のユートピア : 雲雀ヶ岡学園の夢とその挫折
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15083/00031546
ID登録タイプ JaLC
その他のタイトル
その他のタイトル Educational Utopia and the Discovery of Children as Individuals by Shozaburo Ueda : In Hibarigaoka-Gakuen Primary School
著者 浅井, 幸子

× 浅井, 幸子

WEKO 69777

浅井, 幸子

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 69778
姓名 Asai, Sachiko
著者所属
著者所属 学校教育開発学コース
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This paper describes an educational utopia dreamed by Shozaburo Ueda (1894-1958) at a private experimental school, "Hibarigaoka Gakuen" (1925.9-1927.11) established in a new suburb of Chigasaki Town. In tracing his educational approach, the following three are pointed out : First, Ueda planned Hibarigaoka Gakuen depending on his idealization of children as "Sojin", the term which meant an individual who was free from social system and pursued value of life itself. He regarded the school as a place at where children acted freely and teacher protected them. Second, Ueda's idealization of children was a central cannon of his education as well as, paradoxically, a destructive conception of it. On the one hand, his first person narrative in educational journals displayed children's daily learning activities in the school, which represented his receptive look at children and his reflection on possibility of education in small events. On the other hand, his inquiries for "Education of Sojin" on public media became negative to capitalistic culture and bourgeois lives, which did not affirm childrens'lives unconditionally. Ueda resinged from his teaching job without solving this contradiction. Third, when Ueda was an educational journalist after retirement, he ceased to place his hope on children as perfect individuals and criticized educational theory in his articles. As he wrote articles without talking about children, he lost his educational utopia.
書誌情報 東京大学大学院教育学研究科紀要

巻 40, p. 171-179, 発行日 2001-03-15
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13421050
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10516641
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 370
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 372.106
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 376.2137
出版者
出版者 東京大学大学院教育学研究科
出版者別名
The Graduate School of Education, University of Tokyo
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 12:08:50.420288
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3