ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 0 資料タイプ別
  2. 30 紀要・部局刊行物
  3. 東京大学大学院教育学研究科紀要
  4. 37
  1. 119 教育学研究科・教育学部
  2. 東京大学大学院教育学研究科紀要
  3. 37

「測定」の認識論的基盤 : 明治・大正期の学校身体検査を題材に

https://doi.org/10.15083/00031632
https://doi.org/10.15083/00031632
31237679-4653-47c5-b9f3-9abe21fda0ea
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00002358695.pdf KJ00002358695.pdf (1.2 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2011-01-13
タイトル
タイトル 「測定」の認識論的基盤 : 明治・大正期の学校身体検査を題材に
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15083/00031632
ID登録タイプ JaLC
その他のタイトル
その他のタイトル The Epistemology of "Measurement" : "Shintai-kensa" in The Modern Japanese School
著者 河野, 誠哉

× 河野, 誠哉

WEKO 70024

河野, 誠哉

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 70025
姓名 Kawano, Seiya
著者所属
著者所属 日本学術振興会特別研究員 : 東京大学大学院教育学研究科, 比較教育社会学コース
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This paper focuses on "measurement" as a feature which is peculiar to the modern school. In particular "Shintai-kensa", physical examination held before the war will be taken as its theme. Tracing back the historical record of the measuring practice, we aim to examine the changing method of the practice and consider what kind of perspective lay behind it. It was the early Meiji that Jpananese school system first introduced this kind of physical examination in terms of "Katsuryoku-kensa", whose purpose was to see the effect of gymnatics which was introduced then. Afterward, in the later of Meiji era, it evolved to "Shintai-kensa", whose object was whole students throughout Japan, which can be regarded as foundation of the present style; "Kenko-shindan". The point I want to make is that that kind of test was not carried out in order to observe the physical condition of each student unlike today. Its perspective was based on the statistical thinking. Compared with the current trend, less attenteion used to be paid to the individual at that time. We will analyze the changing view toward the individual subject by exploring the varying method of data processing of physical examination adopted in the modern school system.
書誌情報 東京大学大学院教育学研究科紀要

巻 37, p. 113-122, 発行日 1997-12-12
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13421050
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10516641
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 370
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 372.106
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 374.93
出版者
出版者 東京大学大学院教育学研究科
出版者別名
The Graduate School of Education, University of Tokyo
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 12:06:37.471238
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3