WEKO3
アイテム
小倉金之助の数学教育における直観と論理
https://doi.org/10.15083/00031642
https://doi.org/10.15083/00031642cc7c3927-1416-4806-a909-d49df018f4db
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
KJ00002358705.pdf (1.2 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2011-01-13 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 小倉金之助の数学教育における直観と論理 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15083/00031642 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Intuition and logic in Kinnosuke Ogura's mathematics education | |||||
著者 |
佐藤, 英二
× 佐藤, 英二 |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 70047 | |||||
姓名 | Sato, Eiji | |||||
著者所属 | ||||||
値 | 日本学術振興会特別研究員 : 東京大学大学院教育学研究科学校教育開発学コース | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Kinnosuke Ogura (1885-1962) was a mathematician, who introduced Perry's movement into Japan in the 1920s. His educational theory became a target for criticism in the 1960s on the grounds that it lacked logical and abstract aspect of mathematics. However this criticism holds true only at his Sugaku kyoiku no Konpon mondai (1924), but not at his later works. In Sugaku Kyoiku no Konpon mondai, he attached great importance on intuition, for it promoted students to think by self and to construct mathematical conception in their own ways, while he regarded mathematical logic as restraint of students'spontaneous thought. But in the 1930s works, he replaced 'intuition'with 'logic for children'. The intuition became no longer incompatible with mathematical logic. In addition he became to accept disciplinary value of mathematics education. What is more, getting powerfull in actual problem-solving, his theory got suitable to the need of militaristic empowerment in time of the Pacific War. | |||||
書誌情報 |
東京大学大学院教育学研究科紀要 巻 37, p. 231-239, 発行日 1997-12-12 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13421050 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN10516641 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 370 | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 372.106 | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 375.41 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 東京大学大学院教育学研究科 | |||||
出版者別名 | ||||||
値 | The Graduate School of Education, University of Tokyo |