ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 0 資料タイプ別
  2. 30 紀要・部局刊行物
  3. 東京大学大学院教育学研究科教育行政学論叢
  4. 35
  1. 119 教育学研究科・教育学部
  2. 20 学校教育高度化専攻
  3. 東京大学大学院教育学研究科教育行政学論叢
  4. 35

<個人論文>初期日教組運動における教育労働者概念の諸相 : 教育者性と労働者性の葛藤に着目して

https://doi.org/10.15083/00031720
https://doi.org/10.15083/00031720
47aef5ee-efe3-490c-b368-f96fc487f025
名前 / ファイル ライセンス アクション
eac035003.pdf eac035003.pdf (1.5 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2016-01-13
タイトル
タイトル <個人論文>初期日教組運動における教育労働者概念の諸相 : 教育者性と労働者性の葛藤に着目して
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15083/00031720
ID登録タイプ JaLC
その他のタイトル
その他のタイトル <Individual Papers>The various aspects of the “Kyouiku-Roudousya” concept in the Japan Teachers’ Union’s movements in early postwar years : A focus on the conflicts between the aspects of educator and laborer
著者 高木, 加奈絵

× 高木, 加奈絵

WEKO 70230

高木, 加奈絵

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 70231
姓名 TAKAGI, Kanae
著者所属
著者所属 東京大学大学院教育学研究科
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of this paper is to analyze the “Kyouiku-Roudousya” concept and to re-examine the axis of conflict in the Japan Techers’ Union (JTU)’s movement from 1947 to 1951.The reason why I focus on these years is that 1947 was the year when the JTU was organized and 1951 was the year when it held its first Kyouken Taikai. I found that the “Kyouiku-Roudousya” concept had three aspects. The first aspect was to identify educators with laborers. Second was to emphasize the nature of labor and to claim the particularity of educational labor. Third was to emphasize the nature of educators more than the nature of laborers. And then, the relative strength of these aspects of discourse depended on the social situation in which the JTU found itself, and also the way scholars and intellectuals participated in its activities. These findings suggest that the JTU had not only the political axis of conflict but also that of “educators-laborers”. And if we don’t address this “educators-laborers” axis, we will misunderstand why the JTU acted so hard in the postwar years.
書誌情報 東京大学大学院教育学研究科教育行政学論叢 = The journal of Educational Administration Graduate School of Education, the University of Tokyo

巻 35, p. 35-44, 発行日 2015-10-31
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13421980
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1220520X
出版者
出版者 東京大学大学院教育学研究科学校開発政策コース
出版者別名
Department of School Improvement and Educational Policy Studies, Graduate School of Education The University of Tokyo
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 15:44:50.481229
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3