ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 114 人文社会系研究科・文学部
  2. 06 インド哲学仏教学
  3. インド哲学仏教学研究
  4. 19
  1. 0 資料タイプ別
  2. 30 紀要・部局刊行物
  3. インド哲学仏教学研究
  4. 19

『順正理論』における引果と取果

https://doi.org/10.15083/00036981
https://doi.org/10.15083/00036981
b85f3931-2807-4600-911c-661a23fa7837
名前 / ファイル ライセンス アクション
ib019004.pdf ib019004.pdf (910.7 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2013-09-24
タイトル
タイトル 『順正理論』における引果と取果
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15083/00036981
ID登録タイプ JaLC
その他のタイトル
その他のタイトル On *phalākṣepa and phalapratigraha in the *Nyāyānusāriṇī
著者 一色, 大悟

× 一色, 大悟

WEKO 87792

一色, 大悟

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 87793
姓名 Isshiki, Daigo
著者所属
著者所属 東京大学大学院
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Sarvāstivādins assert all factors (dharma) exist in all times. In their ontology, the way factors pass through the present time seems problematic if they “exist” in the three times : future, present, and past. To answer this problem, the Abhidharma scholar Vasumitra defined the present time as the time when factors have their activities (kāritra). Although his theory was accepted by Sarvāstivādins in general, it was still unclear what he meant by the word “activity”. Therefore, another Abhidharma scholar, Saṃghabhadra, the author of *Nyāyānusāriṇī, redefined it “the power to project its own effect (*phalākṣepaśakti)” that all conditioned (saṃskṛta) factors must have in the present. Modern scholars such as G. Sasaki explained *phalākṣepa as phalapratigraha, an ability that a conditioned factor fixes itself as a cause of its own effect. Contrary to this explanation, T. Fukuda reasoned that not every phalapratigraha is *phalākṣepa, and concluded that *phalākṣepa corresponds only to those phalapratigraha affecting the effect that arises after its cause arose (“*phalākṣepa≠phalapratigraha theory”). The present article reconsiders Fukuda’s hypothesis. By this reconsideration the article clarifies that his understanding unconsciously presupposes a few notions Saṃghabhadra does not accept. From this discussion, it is concluded that every phalapratigraha is *phalākṣepa which Saṃghabhadra regarded as deciding the present.
書誌情報 インド哲学仏教学研究

巻 19, p. 73-89, 発行日 2012-03-31
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 09197907
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10419736
出版者
出版者 東京大学大学院人文社会系研究科・文学部インド哲学仏教学研究室
出版者別名
Department of Indian Philosophy and Buddhist Studies, Graduate School of Humanities and Sociology, University of Tokyo
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 11:27:18.194749
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3