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  1. 114 人文社会系研究科・文学部
  2. 06 インド哲学仏教学
  3. インド哲学仏教学研究
  4. 10
  1. 0 資料タイプ別
  2. 30 紀要・部局刊行物
  3. インド哲学仏教学研究
  4. 10

縁起支解釈の展開 : 上座部大寺派の三世両重因果説

https://doi.org/10.15083/00037029
https://doi.org/10.15083/00037029
2d8cfc4d-02b4-4a4d-9010-38910cdb8731
名前 / ファイル ライセンス アクション
ib010002.pdf ib010002.pdf (1.1 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2011-06-30
タイトル
タイトル 縁起支解釈の展開 : 上座部大寺派の三世両重因果説
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15083/00037029
ID登録タイプ JaLC
その他のタイトル
その他のタイトル Changes in the Interpretation of the Paţiccasamuppādańgas : On the interpretation of Paţiccasamuppāda theory in the Mahāvihāra Theravāda tradition
著者 馬場, 紀寿

× 馬場, 紀寿

WEKO 136128

馬場, 紀寿

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著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 136129
姓名 Baba, Norihisa
著者所属
著者所属 東京大学大学院
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The Interpretation of the Paţiccasamuppādangas in the Mahāvihāra Theravāda tradition changed in the order of the ""Vibhasigasutta"", Vibhańga, VIsuddhimagga and the commentaries on the Vinaya and the four Nikāyas. In this paper, I examine the process of change in these different interpretations. (1) The ""Vibhańgasutta"" (Samyuttanikāyu Nidānavagga2) is the only sutta in the four Nikāyas that describes paţiccasamuppāda as having twelve ańgas and defines all twelve paţiccasamuppādańgas. (2) The ""Suttantabhājaniya"" section of the ""Paccayākāravibhańga"" chapter in the Vibhańga follows almost the same definitions of the paţiccasamuppādańgas as are found in the ""Vibhańgasutta"", but changes the definitions of sańkhārā, nāma, and bhava. ""Vibhańgasutta"" → Vibhańga (a) sańkhārā : kāya-, vacī-, mano-sańkhāra → puñña-, apuñña-, āneñja-, kāya-, vacī-, mano-(abhi)sańkhāra (b) nāma : v edanā, sañña, cetanā, phassa, manasikāra → sañña-, sańkhāra-, viññāna-kkhandha (As a result of this change, viññāna and nāmarūpa came to mean pañcakkhandha) (c) bhava : kāma-, rūpa-, arūpa-bhava. → kamma-, uppatti-bhava These changes made both ""sańkhārā ⇒ viññāna・nāmarūpa"" and ""bhava ⇒ jāti"" common causation as follows. (a) sańkhārā ⇒ viññāna → nāmarūpa = puñña-, apuñña-, āneñja-abhisańkhāra ⇒ khandhā kāya-, vaci-, mano-sańkhārā (b) bhava ⇒ jāti = kamma-bhava (including puñña-, apuñña-, āneñja-abhisańkhāra) ⇒ khandhā uppatti-bhava ※jāti is defined as ""khandhānam pātubhāvo"" (the appearance of khandhā) in the Vibhanga. But in this text the standpoints of ""kayia-, vaci-, mano-sańkhārā"" and ""uppatti-bhavia"" are not yet clear. (3) The Visuddhimagga basically follows the same definition of the paţiccasamuppādańgas as found in the Vibhańga rather than those of the ""Vibhańgasutta"". Moreover, the Visuddhimagga interpretes the six sańkhāras as three sańkhāras, and restricts bhava as being the cause of jāti to only kammabhava. (a) sańkhārā ⇒ viññāna → nāmarūpa = puñña-, apuñña-, āneñja-abhisańkhāra ⇒ khandhā (b) bhava ⇒ jāti = kamma-bhava (including puñña-, apuñña-, āneñja-abhisańkhāra) ⇒ khandhā Therefore, it is clear those the Vrsuddhimagga interpretes both ""sańkhārā"" ⇒ viññāna→nāmarūpa"" and ""bhava ⇒ jāti"" as ""kamma (action) ⇒ rebirth"". With these interpretations, Paţiccasamuppāda theory came to explain the causation of the past, present, and future. (4) The commentary on the Vinaya (Samantapāsādikā) and the commentaries on the four Nikāyas (Sumańgalavilāsinī, Papañcasūdanī, Sāratthappakāsinī, Manorathapūranī) do not explain paţiccasamuppāda in detail and advise readers to study it by reading the Visuddhimagga. Thus, the Visuddhimagga represents the final stage in the interpretation of paţiccasamuppāda theory.
書誌情報 インド哲学仏教学研究

巻 10, p. 17-31, 発行日 2003-03-20
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 09197907
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10419736
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 126
出版者
出版者 東京大学大学院人文社会系研究科・文学部インド哲学仏教学研究室
出版者別名
Department of Indian Philosophy and Buddhist Studies, Graduate School of Humanities and Sociology, University of Tokyo
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Ver.1 2021-03-01 11:28:41.318941
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