ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 118 総合文化研究科・教養学部
  2. 10 言語情報科学専攻
  3. KLA Journal
  4. 1
  1. 0 資料タイプ別
  2. 30 紀要・部局刊行物
  3. KLA Journal
  4. 1

Creativity in English Writing Instruction : Tracing the Discursive History of the Key Word

https://doi.org/10.15083/00039310
https://doi.org/10.15083/00039310
26b555e1-e6cb-4b85-8461-bdd26c37cefc
名前 / ファイル ライセンス アクション
KLA_01_02.pdf KLA_01_02.pdf (251.9 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2016-11-01
タイトル
タイトル Creativity in English Writing Instruction : Tracing the Discursive History of the Key Word
言語
言語 eng
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15083/00039310
ID登録タイプ JaLC
著者 Kita, Kazutake

× Kita, Kazutake

WEKO 91608

Kita, Kazutake

Search repository
著者所属
著者所属 Faculty of Engineering, Division 1, Tokyo University of Science
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Since the 1970s the field of English writing instruction has given a broad welcome to the term creative/creativity, which has been used without any strict definition and has taken on the features of a cant word. Presented in this paper is an attempt to provide a comprehensive description and explanation of various uses of the term found in this specific context. A historical review of ELT Journal, TESOL Quarterly and The English Teachers’ Magazine reveals that the introduction of the term creative/creativity into pedagogical discourse had a close connection with the development of post-behaviouristic linguistics and humanistic education from the 1970s on. Three types of creativity are identified: generative linguistic creativity, influenced by the work of Chomsky; humanistic creativity, originating in humanistic psychology; and hybrid creativity, a mixture of the two. Since the 1990s there have been some critical views; the future of the term is to be carefully observed.
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 英作文指導を巡る議論においては「創造性」という概念がしばしば持ち出されてきたものの、従来その定義が明確な形で提示されたことはない。この用語の歴史的変遷とそれにかかわる理念的要因を明らかにすることが本論の目的である。イギリス・アメリカ・日本の各国における代表的な英語教育関連雑誌をその創刊号から通読すると、「創造的」「創造性」という用語が英語教育の言説に導入されてきた背景には、1970 年代以降の脱行動主義的言語学と人間主義的教育の発展があったことがわかる。こと英作文指導の分野に限って言えば、そこに見られる創造性の概念は三つに分類することができる。第一にチョムスキーの研究に影響を受けた生成言語学型創造性、第二に人間性心理学に端を発する人間主義型創造性、そして第三にその二つの概念が混合した混成型創造性である。1990 年代以降はこれらの概念に対する批判的な議論も登場しており、今後も動向を注視していく必要がある。
書誌情報 KLA Journal

巻 1, p. 17-28, 発行日 2014-04-20
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-5877
著者版フラグ
値 publisher
出版者
出版者 駒場言葉研究会
出版者別名
Komaba Language Association
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 13:52:50.686342
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3